Rynek to mechanizm koordynujący zachowania nabywców i sprzedawców, uczestniczących w procesie wymiany dóbr oraz usług.
Istnieje wiele rodzajów rynków, które z pozoru różnią się między sobą jednak pełnią one tą samą funkcję ekonomiczną. Określają mianowicie ceny, przy których wielkość zapotrzebowania zrównuje się z ilością oferowaną do sprzedaży. Na niektórych rynkach wymiana zachodzi bezpośrednio (sklepy, stragany), a na niektórych przez pośredników, którzy dokonują transakcji w imieniu swoich klientów np. giełda papierów wartościowych. W sklepach to klienci decydują o tym czy kupić dany towar po uprzednim umieszczeniu ceny na półkach przez sprzedawców, natomiast na aukcjach np. dzieł sztuki potencjalni nabywcy przebijają swoje oferty podczas licytacji. Ceny wpływają na decyzje społeczeństwa, kształtują popyt i podaż. Określają co, jak i dla kogo produkować. Model popytu i podaży pozwala zrozumieć zasady działania rynku i zbadać współdziałanie rynku.
więcej
Mechanizm rynkowy (mechanizm popytowo-podażowo-cenowy) - zespół zależności przyczynowo-skutkowych zachodzących między popytem, podażą i ceną zarówno w okresie krótkim jak i długotrwałym.
O mechanizmie rynkowym mówimy wtedy, gdy mamy na myśli wzajemne oddziaływanie elementów składowych rynku, przede wszystkim popytu, podaży oraz ceny. Zgłaszana przez konsumentów potrzeba oraz towary i usługi oferowane przez producentów powoduje ustalenie się ceny akceptowalnej przez obie strony. Każda zmiana pomiędzy składowymi rynku powoduje wywieranie wpływu na inne. Warunkiem koniecznym do wystąpienia takiego zjawiska jest zdolność do zmiany wielkości ceny. W przypadku, gdy państwo podejmuje decyzje odnoszące się do regulowania ich, mamy do czynienia z ograniczonym mechanizmem rynkowym. Przykładem takiego działania jest ustalanie minimalnych lub maksymalnych cen.
więcej
Popyt to ogólnie rzecz biorąc ilość dobra, jaką nabywcy są w stanie zakupić przy różnych poziomach ceny, zamiar i oferta kupna poparte odpowiednią sumą pieniędzy, jaką dysponuje ewentualny nabywca (J. Beksiak 2001, s. 38).
Krzywa popytu
W większości przypadków rozmiary popytu i cena to wielkości odwrotnie proporcjonalne. Gdy cena rośnie, ilość sprzedawanego dobra spada i na odwrót - jeżeli cena maleje to ilość dobra, które jest sprzedawane rośnie. Prawidłowość ta jest nazwana prawem popytu.
więcej
Podaż jest to ilość dobra, jaką sprzedawcy są gotowi zaoferować przy różnym poziomie ceny oraz przy założeniu niezmienności innych elementów charakteryzujących sytuację na rynku (ceteris paribus).
Zależność między ceną a podażą przedstawia
krzywa podaży. Pokazuje ona ile jednostek danego dobra (Q) są skłonni wyprodukować producenci przy danej cenie (P). Krzywa ta zazwyczaj jest rosnąca i zestawia się ją z krzywą popytu w celu opisania dynamiki produktu przy zmianie jego ceny. Punkty przecięcia się obydwu krzywych wyznaczają punkt równowagi cenowej danego produktu (H.R.Varian 2002, s. 36).
więcej
Konkurencja - proces, w którym podmioty rynkowe konkurują ze sobą w zawieraniu transakcji rynkowych, poprzez przedstawianie korzystniejszej od innych podmiotów oferty rynkowej dla zrealizowania swoich interesów.
Konkurowanie może się odbywać w oparciu o cenę, jakość, formę płatności i wiele innych. W zależności od struktury rynku, na którym zachodzi proces konkurencji, wyróżnia się różne modele konkurencji. https://mfiles.pl/pl/index.php/Konkurencja^więcej