Czcionki i typografia - podstawowe pojęcia i podziały

Podziały czcionek ze względu na budowę

  • Jednoelementowe – litery mają jednolitą grubość kreski, brak kontrastu. Wyglądają prosto i technicznie. Przykład: Courier, Consolas.
  • Dwuelementowe – litery mają zróżnicowaną grubość kresek (np. pionowe grubsze, poziome cieńsze). Nadają tekstowi elegancji. Przykład: Times New Roman, Garamond.

Podziały ze względu na obecność szeryfów

  • Szeryfowe (serif) – litery posiadają ozdobne zakończenia kresek (szeryfy). Ułatwiają czytanie długich tekstów. Przykład: Georgia, Baskerville.

Rodzaje szeryfów

  • Kreskowe – cienkie, proste zakończenia przypominające linię.
  • Belkowe – grubsze, prostokątne zakończenia przypominające belkę.
  • Ukryte – bardzo subtelne, niemal niewidoczne zakończenia.
  • Klasyczne – ozdobne, zakrzywione zakończenia typowe dla krojów renesansowych.
  • Geometryczne – szeryfy oparte na prostych formach, często kwadratowe lub trójkątne.

  • Bezszeryfowe (sans-serif) – litery proste, bez ozdobnych zakończeń. Nowoczesne i czytelne na ekranach. Przykład: Arial, Helvetica, Roboto.

Inne popularne kroje pisma

  • Pisanka (script) – litery przypominają pismo odręczne, często ozdobne i dekoracyjne. Przykład: Brush Script, Pacifico.
  • Monospace – wszystkie znaki mają tę samą szerokość. Używane w programowaniu i tekstach technicznych. Przykład: Courier, Consolas.
  • Gotyckie (blackletter) – inspirowane średniowiecznym pismem, ozdobne, trudniejsze w czytaniu. Przykład: Old English Text.
  • Display / dekoracyjne – kroje projektowane głównie do nagłówków i plakatów, często bardzo charakterystyczne. Przykład: Impact, Lobster.


Rodzaje czcionek (kroje pisma)

  1. Szeryfowe (Serif)
    • Antykwa renesansowa (humanistyczna) – np. Garamond
    • Antykwa barokowa (transitional) – np. Baskerville
    • Antykwa klasycystyczna (modern) – np. Bodoni, Didot
    • Egipcjanka (slab serif) – np. Rockwell, Clarendon
  2. Bezszeryfowe (Sans Serif)
    • Grotesk – np. Akzidenz-Grotesk
    • Neo-grotesk – np. Helvetica, Univers
    • Geometryczne – np. Futura, Avant Garde
    • Humanistyczne – np. Gill Sans, Optima
  3. Pisma odręczne (Script)
    • Kursywy kaligraficzne – np. Brush Script
    • Pisma imitujące ręczne pismo – np. Lucida Handwriting
  4. Pisma ozdobne (Display/Decorative)
    • Fantazyjne, artystyczne – np. Jokerman, Curlz MT
    • Stosowane wnagłówkach, reklamie, plakatach
  5. Pisma historyczne
    • Gotyk (Blackletter) – np. Fraktur, Textura
    • Uncjała ipółuncjała – średniowieczne formy pisma łacińskiego
  6. Pisma specjalne
    • Monospaced (maszynowe) – np. Courier, Consolas
    • Symboliczne i ikoniczne – np. Wingdings, Webdings



Pojęcia typograficzne

  • Minuskuła – mała litera alfabetu (np. a, b, c).
  • Majuskuła – wielka litera alfabetu (np. A, B, C).
  • Kapitalik (small caps) – litery wyglądające jakmajuskuły, ale wrozmiarze minuskuł.
  • Interlinia – odstęp między wierszami tekstu.
  • Kerning – regulacja odstępu między parami znaków.
  • Tracking – ogólne zwiększanie lubzmniejszanie odstępów między wszystkimi znakami.
  • Ligatura – połączenie dwóch znaków wjeden (np. „fi”, „fl”).
  • Linia bazowa – niewidoczna linia, naktórej „stoją” litery.
  • Wysokość x – wysokość małej litery „x”, punkt odniesienia dla proporcji kroju.
  • Dukt pisma – charakter kreski wliterze (np. kaligraficzny, geometryczny).

Rodzaje wyrównania tekstu

  • Do lewej – tekst wyrównany dolewego marginesu, prawa krawędź nierówna.
  • Do prawej – tekst wyrównany doprawego marginesu, lewa krawędź nierówna.
  • Wyśrodkowanie – tekst ustawiony centralnie względem marginesów.
  • Justowanie – tekst wyrównany jednocześnie dolewej iprawej krawędzi.

Typowe błędy formatowania

  • Sierotki – pojedyncze litery („w”, „z”, „i”) pozostawione samotnie nakońcu linii.
  • Wdowy ibękarty – samotna linia napoczątku lubkońcu akapitu/strony.
  • Rzeki – pionowe lubukośne „ścieżki” białych przerw wjustowanym tekście.
  • Złe dzielenie wyrazów – podział wniewłaściwym miejscu (np. „po-dró-ż” zamiast „pod-róż”).
  • Caps Lock zamiast kapitalików – litery wyglądają nieproporcjonalnie imniej elegancko.
  • Złe cudzysłowy – używanie "angielskich" zamiast polskich „…”.
  • Złe myślniki – mylenie dywizu (-) zpółpauzą (–) lubpauzą (—).
  • Brak kerningu – nieestetyczne odstępy między literami.
  • Zbyt mała interlinia – tekst „zlewa się” ijest nieczytelny.
  • Zbyt wiele wyróżnień – nadużywanie pogrubień, kursywy, podkreśleń.
  • Brak kontrastu – np. jasny tekst najasnym tle, utrudnia czytanie.

Podsumowanie

Podział / pojęcieCechy głównePrzykładyTypowe zastosowanie
JednoelementoweJednolita grubość kreskiCourier, ConsolasKod, teksty techniczne
DwuelementoweZróżnicowana grubość kreskiTimes New RomanKsiążki, gazety
SzeryfoweZakończenia kresek (szeryfy)Georgia, GaramondDruk, długie teksty
BezszeryfoweBrak ozdobnych zakończeńArial, HelveticaEkrany, UI/UX
Pisanka (script)Pismo odręczne, ozdobneBrush Script, PacificoDekoracje, zaproszenia
MonospaceRówna szerokość znakówConsolas, CourierProgramowanie
Gotyckie (blackletter)Ozdobne, średniowieczneOld English TextStyl historyczny
Display/dekoracyjneCharakterystyczne, nagłówkoweImpact, LobsterPlakaty, reklama
Rodzaje wyrównaniaLewe, prawe, środek, justowanie