Pojęcia marży i narzutu są bliskie, ale nie oznaczają tego samego, przez co można popełnić błąd np. w negocjacjach handlowych.
Pojęciem narzutu
(od sta) będziesz posługiwać się, nabywając towar do dalszej odsprzedaży. Im taniej go kupisz od producenta czy hurtownika, tym większy będziesz mógł zrobić narzut. Kierunek jest tutaj z dołu do góry.
Marża
(w stu) natomiast dotyczy twojej ostatecznej oferty dla klienta. Oczywiście narzut jest z nią ściśle powiązany tez w praktyce. Jeśli dostawca podniesie ci ceny towaru, a ty zostaniesz na poziomie tej samej marży, będziesz stratny.
- od sta (Narzut):
( (cena sprzedaży – cena zakupu) / cena zakupu ) * 100
- w stu (Marża):
( (cena sprzedaży – cena zakupu) / cena sprzedaży ) * 100
źródło
Marża (łac. margo) jest ogólnie rozumiana jako różnica między ceną sprzedaży a ceną zakupu lub jako różnica między ceną sprzedaży a kosztem własnym sprzedanego produktu. Można ją wyrazić kwotowo lub procentowo.
Marża obliczana jest rachunkiem "w stu", czyli od ceny sprzedaży netto.
Narzut za to - "od sta", czyli od kosztów.