Metody oceny atrakcyjności segmentów

Ocena atrakcyjności sektora służy „do oceny wartości danego sektora lub porównania atrakcyjności kilku sektorów” według określonych kryteriów (E. Bombiak i in. 2014). Poprzez punktową ocenę atrakcyjności sektora możemy określić cechy strukturalne sektora, siły powodujące ich zmiany, dostarcza ona także informacji o konkurentach. Metoda ta pozwala ocenić opłacalność wejścia do sektora (lub wyjścia z sektora) i ułatwia opracowanie odpowiedniej strategii. Ocena atrakcyjności sektora jest dokonywana na zasadzie porównania z innymi branżami.

Założenia metody
Stosowanie metody oceny atrakcyjności sektora wymaga dużej wiedzy z zakresy danego sektora, również o charakterze finansowym. Zastosowanie tej metody opiera się na założeniach:
  • wymaga skonstruowania listy kryteriów na podstawie różnic sektorów i stopnia ich atrakcyjności,

  • stosowanie ocen ważonych ze względu na znaczenie poszczególnych czynników, gdyż niektóre mogą wpływać w stopniu wyższym lub niższym na ocenę sektora,

  • można porównywać dowolną ilość sektorów. Porównywanie kilku sektorów jest sensowne, kiedy wszystkie badane sektory są analizowane na podstawie takiego samego zestawu kryteriów i z tymi samymi wagami.


Efektem dokonania oceny sektorów jest lista rankingowa, pokazująca sektory od najbardziej atrakcyjnych do najmniej atrakcyjnych. Przy tej metodzie ważne jest, aby wziąć pod uwagę perspektywę czasową. Analizując jedynie kryteria, które odnoszą się do obecnej pozycji sektora, stosowana jest analiza bieżąca. Jednak, gdy ocen atrakcyjności sektora służy do projektowania strategi to należy przeprowadzić analizę bieżącą oraz w wymiarze przyszłym.


źródło: mfiles.pl/pl/index.php/Ocena_atrakcyjno%C5%9Bci_sektora 



Michael Porter — znany ekonomista, a także autor wielu książek o strategii i marketingu, wyróżnił pięć typów sił, które decydują o długoterminowej atrakcyjności danego rynku (segmentu). Analizując poszczególne elementy takie jak:

  • siła konkurencji wewnątrz gałęzi,

  • zagrożenie ze strony potencjalnych konkurentów,

  • siła przetargowa nabywców,

  • zagrożenie związane z pojawieniem się substytutów,

  • siła przetargowa dostawców,


mamy możliwość oceny, czy w ogóle warto brać pod uwagę wejście do danego segmentu.

źródło brandnewportal.pl/strategia/5-sil-portera-w-praktyce/ 


5 sił Portera - analiza atrakcyjności sektora: poradnikprzedsiebiorcy.pl/-5-sil-portera-analiza-atrakcyjnosci-sektora 
Metody oceny atrakcyjności segmentów -  - © tr