Segmentacja rynku to proces podziału rynku według określonych kryteriów na możliwie jednolite grupy nabywców tzw. segmenty rynkowe, wymagające zastosowania odmiennych strategii marketingowych w celu oddziaływania na dokonywane przez nabywców zakupy. Zadaniem każdego przedsiębiorstwa jest zidentyfikowanie takiego grona konsumentów, które pozwoli jak najlepiej osiągnąć cele założone przez firmę. Aby zaspokoić zróżnicowane potrzeby należy najpierw podzielić rynek na stosunkowo jednorodne grupy, a następnie dopasować ofertę marketingową do wyszczególnionych zespołów. W ten sposób podaż dostosowuje się do popytu. Przyczyny tworzenia segmentów:
- Segmentacja ułatwia wybór rynku, na którym działalność przedsiębiorstwa będzie opłacalna. Ułatwia to zaplanowanie strategii związanych z produktem, dystrybucją, promocją i ceną.
- Umożliwia firmie lepiej dopasować się do potrzeb klientów.
- Prościej jest obserwować zmiany zachodzące na rynku i dostosować się do nich.
- Wyszczególnienie segmentów usprawnia komunikację między producentem i klientami.
- Pomaga dotrzeć do tych konsumentów, których preferencje zostały uwzględnione przy kształtowaniu działań marketingowych.
Cechy segmentacji
Podstawowe cechy segmentacji:
- Dostępność – podstawowa zmienna determinująca użyteczność. Firma może skutecznie dotrzeć do konsumentów tworzących dany segment z opracowaną dla nich strategią. Czasami niedostępność segmentu może wynikać ze względu na specyfikę kulturową.
- Mierzalność - możliwość zebrania podstawowych informacji o cechach nabywców odróżniających ich od innych grup.
- Obszerność – segment musi być na tyle duży, aby potrzebne był zastosowanie w nim odrębnej strategii marketingowej. Gdy segmenty są niewielkie, firma musi wybrać ich więcej. Skądinąd wybór za dużej liczby segmentów może powodować zagrożenia przejawiające się dużym rozproszeniem działalności przedsiębiorstwa, próbującym dotrzeć do innych segmentów, co może skutkować niezadowoleniem klientów. Opłacalność segmentu zależy też jednak od wielkości firmy. Często małe segmenty są nieopłacalne dla dużych firm, a przynoszą wiele korzyści mniejszym przedsiębiorstwom.
- Reaktywność - docelowe grupy nabywców powinny cechować się wrażliwością na opracowane dla danego segmentu strategie marketingowe.
Segmentacja powinna odpowiadać następującym cechom:
- Wydzielone segmenty powinny się różnić między sobą,
- Wyodrębnione segmenty powinny być możliwie jak najbardziej jednorodne wewnętrznie,
- Wyodrębnione segmenty powinny odmiennie reagować na kampanie reklamowe danego produktu,
- Segmenty powinny być łatwe do zidentyfikowania i zmierzenia,
- Segmenty powinny być stosunkowo duże
- Segmenty powinny być dostępne (możliwość ich obsługi).
Źródło:
mfiles.pl/pl/index.php/Segmentacja_rynku
Do przeczytania:
advertising.amazon.com/pl-pl/library/guides/market-segmentation