ATL - BTL

BTL a ATL – różnice
Zanim nastała era digital marketingu, rozdział pomiędzy BTL a ATL (z ang. „above the line”) był kluczowy w rozumieniu procesów marketingowych, alokacji budżetów i rozwoju nauki, jaką jest reklama. Dziś środki z kategorii ATL porównalibyśmy z osiąganiem celów zasięgowych, do których wykorzystywane były media takie jak prasa, radio czy telewizja, zaś te z obszaru BTL – do taktyk osiągania „punktowej” konwersji. „Punktowej”, bo generowanej właśnie w punktach sprzedaży („point of sales” lub „point of purches”).

Pojęcia ATL oraz BTL mają swój początek w latach 50. XX. wieku, tak jak zresztą współczesna reklama i początek popularności odbiorników telewizyjnych oraz radia. Co ciekawe, określenia te wywodzą się z tego, w jaki sposób korporacja Procter&Gamble kwalifikowała koszty i zyski w księgowości – to, co wpływało na bezpośredni zysk agencji reklamowej, wpisywano „nad kreską” („above the line”), zaś to, co stanowiło głównie koszt i przynosiło zysk niebezpośrednio, „pod kreską” („below the line”). źródło  

ATL
Co to znaczy ATL? Akronim pochodzi od angielskiego określenia „above the line”, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza „powyżej linii”. ATL marketing obejmuje działania adresowane do masowego odbiorcy, mające na celu budowanie świadomości marki i promowanie wartości firmy.

Strategie ATL przed erą internetu najczęściej wykorzystywały tradycyjne media: telewizję, radio, prasę oraz reklamy zewnętrzne i wewnętrzne.

Specyfika tych mediów poniekąd wymusza kierowanie kampanii reklamowych do szerokiego grona odbiorców, bez definiowania grupy docelowej. W efekcie komunikaty mogą trafić zarówno do osób zainteresowanych reklamowanymi usługami czy produktami, jak i tych, które przypadkowo natkną się na przekaz promocyjny. Działania ATL muszą dotrzeć do jak największej liczby osób, aby został osiągnięty pożądany rezultat.

Zakres kampanii ATL może być lokalny, regionalny, ogólnokrajowy lub międzynarodowy. Wszystko zależy od preferencji i celów danego przedsiębiorcy.


BTL
Przeciwieństwem strategii ATL jest marketing BTL. Co to jest? Skrótowiec w rozwinięciu oznacza „below the line”, czyli „poniżej lini”. W tym przypadku działania marketingowe skupiają się na personalizacji, a kampanie reklamowe mają trafić do odbiorców o konkretnym profilu.

W przeszłości BTL marketing obejmował promocje skierowane bezpośrednio do konsumentów oraz reklamę w miejscach sprzedaży. Do tej pory popularne jest wykorzystywanie materiałów BTL angażujących klientów oraz docierających do zdefiniowanej grupy docelowej. W tym aspekcie można wyróżnić takie nośniki jak:

broszury,
ulotki,
plakaty,
wywieszki,
gadżety reklamowe,
standy reklamowe.

Wraz z rozwojem internetu pojawiły się nowe formy marketingu BTL. Do najpopularniejszych należą:

reklama w mediach społecznościowych,
pozycjonowanie w wyszukiwarkach,
video marketing,
e-mail marketing,
remarketing,
powiadomienia push,
organizowanie eventów.

źródło  

BTL  

ATL vs BTL  

ATL - działania masowe
BTL - działania niemasowe

Internet -  btl czy atl?
Z biegiem czasu pierwotny podział na działania masowe (ATL) i niemasowe (BTL)
stracił rację bytu. Do BTL został zaklasyfikowany także direct mailing.
Powstał internet, a wraz z nimi coraz więcej metod docierania do
klienta w sieci. więcej