Funkcje reklamy
Podstawowe funkcje reklamy:
- informacyjna (kształcąca) - za pośrednictwem reklamy możliwe jest zapoznanie konsumenta z produktami wprowadzanymi na rynek jak również istniejącymi już wcześniej, polityką cenową, formą sprzedaży; na poziomie konkurencyjnym funkcja służy do rozpoznawania marek i produktów a także różnic pomiędzy nimi i ich wartościowaniu,
- perswazyjna (nakłaniająca) - zadaniem reklamy jest zachęcenie i nakłanianie klienta do dokonania zakupu; ma na celu przekonanie odbiorcy o wyższości jednych produktów/marek nad drugimi czy większym znaczeniu konkretnych funkcji produktu nad innymi
- przypominająca (budowy lojalności) - reklama ma na celu utrwalać zachowania konsumenckie, wskazywać na korzyści zastosowania danego produktu a także utrwala przeświadczenie konsumentów o wyższości marki, produktu lub jego funkcji nad konkurencją.
- wzmacniająca - reklama ma na celu wzmocnienie pozytywnych skojarzeń z marką i budowanie
lojalności klientów. Przykład: Reklama Apple, która podkreśla
innowacyjność i jakość produktów, wzmacniając pozytywny wizerunek marki.
Funkcje wtórne:
- utylitarna - nabywca reklamowanego produktu odczuwa wzrost osiąganych korzyści,
- zaufania - konsumenci wyrabiają zaufanie do danej marki, firmy, znaku, produktu,
- selekcji - dotyczy przede wszystkim na producentów lub usługodawców, którzy są zmuszani do wytwarzania lepszego asortymentu,
- bezpieczeństwa - adresatami są podmioty akceptujące wymogi rynku dzięki czemu odczuwają poczucie bezpieczeństwa względem wahań koniunktury.
Istnieje także inny podział, który wyróżnia funkcje podstawowe i pochodne (dodatkowe)
Funkcje podstawowe:
- agitacyjna - wzbudzenie w odbiorcy świadomości zaspokojenia potrzeb przez nabycie określonego towaru/usługi,
- informacyjna - reklama zawiera rzeczowe informacje o towarze lub usłudze,
- ułatwiająca wybór - steruje wyborami i potrzebami konsumenta na tyle by w przypadku wystąpienia wątpliwości zostały rozstrzygnięte zgodnie z intencją reklamującego,
- stabilizująca - realizowana głównie w stosunku do przedsiębiorstwa; zapewnia stabilizację ciągłości sprzedaży reklamowanych towarów/ usług.
Funkcje dodatkowe:
- oddziaływanie na kształtowanie cen,
- gwarancyjna za względu na jakość i poziom świadczenia.
Cele reklamy
Najistotniejszym zadaniem reklamy jest
przybliżenie klienta do produktu, co w szczególności wyraża się poprzez:
- ułatwienie funkcji wprowadzenia nowego produktu produktu na rynek konsumenta,
- oddziaływanie na świadomość nabywcy i przekonywanie go o słuszności dokonanego wyboru,
- przyspieszenie procesu sprzedaży,
- utrzymywanie stałej relacji z rynkiem zbytu,
- kształtowanie nowych grup odbiorców towarów.
Cele reklamy nie zawsze dotyczą tylko i wyłącznie cyklu sprzedażny. Przedsiębiorstwo może również realizować cele długookresowe czyli te związane ze skutecznym zarządzaniem, utrwalaniem marki wyróżniającej się spośród konkurencji czy też kształtowaniem satysfakcji personelu.
Do długookresowych celów (zadań) reklamy można zaliczyć:
- Satysfakcję personelu - wzmacnia pozytywna motywację kadry przedsiębiorstwa i klientów, buduje morale i poczucie wartości pracowników co w ostateczności wpływa na zadowolenie klientów, którzy nabyli reklamowany produkt,
- Budowanie wizerunku firmy - nadawcy reklam decydują się bardziej promować firmę niż poszczególny produkt,
- Świadomość istnienia marki - reklama ma za zadanie zwrócić uwagę konsumentów na produkt, by potem w takcie dokonywania wyboru mogli odwoływać się do podświadomych skojarzeń jakie reklama u nich wywołała,
- Znajomość marki - buduje znajomość marki w celu odpowiedniego użycia produktu przez konsumenta,
- Wizerunek marki i jej osobowość - wizerunek odnosi się do skojarzeń jakie odbiorca łączy z daną marką, osobowość dotyczy wyobrażenia na temat typowych cech użytkownika danej marki,
- Postawę względem marki - opisuje trwałą ocenę użytkownika co do danej marki na tle emocjonalnym, poznawczym i wskazującym gotowość do pewnych zachowań względem niej.
źródło:
mfiles.pl/pl/index.php/Reklama