Promocja jest aktywną fazą komunikowania się firmy z potencjalnymi konsumentami, w celu poinformowania o działalności przedsiębiorstwa, jego obecnej i przyszłej ofercie, kształtowania pozytywnego wizerunku, budowaniu pozytywnych relacji oraz pobudzania i stymulowania popytu, zgodnie ze strategią firmy.
Promocja - (łac. promoveo poruszać się) - marketingowe przedsięwzięcie przedsiębiorstwa lub instytucji z rynkiem, które ma na celu zwiększenie popytu na dobra i usługi, które są przez nie świadczone. Działania promocyjne wpływają na decyzje klientów i potencjalnych nabywców poprzez dostarczanie informacji, argumentacji, obietnic oraz skłanianie do kupna lub skorzystania z promowanych produktów i usług. Wytwarzając przy tym pozytywną opinię o przedsiębiorstwie lub instytucji.
źródło
Promocja-mix jest jednym z podstawowych narzędzi marketingowych, które określa sposób wykorzystania różnych strategii promocji w celu osiągnięcia zamierzonych celów.
Składa się ona z czterech głównych instrumentów:
reklamy,
sprzedaży osobistej,
promocji sprzedaży,
public relations.
Każdy z tych elementów ma swoje unikalne znaczenie i wpływa na sukces promocji-mix
Promocja-mix to część marketingu mix i jedno z czterech podstawowych narzędzi marketingowych obok produktu, ceny i kanałów dystrybucji
źródło
Promocja sprzedaży to zespół różnorodnych działań mających na celu stworzenie nadzwyczajnych, dodatkowych i krótkotrwałych bodźców zwiększających atrakcyjność produktu dla nabywcy i podwyższających jego skłonność do zakupu.” (T. Taranko 2015, str. 64). Jest to niezwykle popularne narzędzie komunikacji marketingowej, które łączy ze sobą pozostałe elementy promocji (W. F. Cyrson 1994, str. 39). Nabywca, który podejmie decyzję zakupu, dzięki promocji sprzedaży uzyska na przykład atrakcyjny upust lub egzemplarz gratis. Zatem cały zamysł promocji dodatkowej opiera się na wpływaniu na zachowanie konsumenta w danym momencie w ramach dodatkowej korzyści. Wraz z dynamicznym rozwojem marketingu zauważyć możemy coraz większy udział promocji sprzedaży (T. Sztucki 1997, str, 121).
źródło
- Degustacje: Możliwość spróbowania produktów przed zakupem.
- Kupony rabatowe: Zniżki na zakupy przy użyciu specjalnych kuponów.
- Promocje ilościowe typu “2 w cenie 1”: Kup dwa produkty w cenie jednego.
- Nagrody: Otrzymywanie nagród za zakupy lub udział w programach lojalnościowych.
- Losy: Szansa na wygranie nagród poprzez losowanie.
- Zdrapki: Zdrapki z możliwością wygrania nagród.
- Konkursy: Udział w konkursach z atrakcyjnymi nagrodami.
- Upominki: Drobne prezenty przy zakupach.
- Edycje limitowane: Specjalne, ograniczone serie produktów.
- Personalizacja marek, opakowań: Możliwość dostosowania produktów i opakowań do indywidualnych preferencji.
źródło
Sprzedaż osobista to bezpośrednia forma komunikowania się z nabywcami, w której sprzedawca demonstruje produkt i zachęca potencjalnych klientów do jego zakupu.” (T. Taranko 2015, s. 54). Jako narzędzie marketingowe umożliwia sprzedającemu dotarcie aż do czterech z pięciu zmysłów: wzroku, powonienia, smaku i dotyku – co bezpośrednio ma swoje przełożenie na wzbudzanie ciekawości i niemal jednoczesne jej zaspokojenie. Daje również możliwość wywoływania konkretnych reakcji u konsumentów. (M. J. Thomas 1999, str. 445) Konieczne jest, aby odbyła się "twarzą w twarz” (E. F. Cyrson 1994, str. 39) w odróżnieniu od pozostałych elementów komunikacji marketingowej, sprzedaż osobista ma charakter bezpośredni i elastyczny (J. Altkorn 2000, str. 327). Bezpośredniość ta umożliwia natychmiastową realizację sprzężenia zwrotnego i pozbawiony zakłóceń przekaz informacji z możliwością skorygowania ewentualnych niejasności. Elastyczność z kolei przejawia się w możliwości szybkiego zareagowania i zaadaptowania się do zachodzących zmian na rynku. Sprzedaż osobista wykorzystywana jest przede wszystkim na rynku business-to-business oraz na rynku dóbr konsumpcyjnych skierowanego do wąskiego grona nabywców (A. Kochaniec 2005, str. 12).
źródło
Sponsoring to jedna z najszybciej rozwijających się form promocji; jest ona narzędziem promującym dany produkt lub firmę w związku ze sponsorowanym przedsięwzięciem.
Sponsoring jest umową partnerską, w której sponsor przekazuje podmiotowi sponsorowanemu środki konieczne do realizacji jego celów, w zamian za wykorzystanie tkwiącego w nim potencjału komercyjnego, który umożliwia promocję wizerunku przedsiębiorstwa, jego marek czy produktów. Dzięki udziałowi we wspieranej inicjatywie uzyskuje się efekt kojarzenia z tym, co ona sobą reprezentuje, a pozytywny obraz sponsorowanego przenosi się na sponsora. Znak sponsora towarzyszy imprezom lub działaniu sponsorowanych instytucji.
źródło
Public Relations Public Relations to świadome, zaplanowane i długotrwałe pielęgnowanie stosunków z bliższym i dalszym otoczeniem, prowadzące do pozyskania jak największej liczby klientów, zwolenników i popleczników.
źródło
Publicity czyli "darmowa reklama". Publicity, po polsku "rozgłos", to efekt stosowania niepłatnych środków promocji - najczęściej jest to informacja prasowa wysyłana do mediów, które nieodpłatnie przekazują ją odbiorcom jako ciekawy news.
Publicity można również uzyskać, stosując marketing wirusowy.
Media Relations, czyli tzw. relacje z mediami, to budowanie i utrzymywanie dobrych, pozytywnych oraz korzystnych dla obu stron relacji przedsiębiorstwa z mediami. Zdaniem J. Olędzkiego głównym celem relacji z mediami jest "ukształtowanie więzi z dziennikarzami w taki sposób, aby możliwe stało się skuteczne przekazywanie za ich pomocą informacji do grup docelowych". Głównym założeniem relacji na linii rzecznik prasowy - dziennikarz jest obustronna korzyść: dla rzecznika wzmianka prasowa o instytucji, którą reprezentuje, a dla dziennikarza gotowy do publikacji materiał (J. Olędzki 2002, s. 32).
źródło
Lobbing (z angielskiego lobbying - "wywieranie nacisku") to prawnie dozwolone czynności dążące do wywarcia nacisku na podejmowane decyzje władzy publicznej.
źródło
Event marketing to rodzaj marketingu polegający na tworzeniu imprez reklamujących dany produkt lub usługę. Jest to "narzędzie wspomagające działania z zakresu komunikacji marketingowej" [Kalinowska A. 2009, s. 429-436]. Jak podaje A. Olejniczak event marketing jest innowacją samą w sobie. Wykorzystywany jest głównie przez ogromne firmy, korporacje ale jego zainteresowanie rośnie także wśród mniejszych przedsiębiorstw, start-upów czy nawet instytucji badawczych i naukowych [Olejniczak A. 2013, s. 9-15]. Inne znane określenia tego terminu to marketing wydarzeń. K. Cieluch opisuje go jako "narzędzie komunikacji polegające na organizacji różnego rodzaju wydarzeń służących do realizacji określonych celów firmy" [Celuch K. 2015, s. 40].
źródło
Marketing wirusowy – wszystkie działania marketingowe skutkujące rozprzestrzenianiem się pewnej treści pomiędzy odbiorcami komunikatu. Nośnikiem przesyłanej informacji jest tak zwany "wirus”. Pod tym pojęciem najczęściej znajduje się reklama, wydarzenie, produkt. Znacznie rzadziej jest to cena lub sposób dystrybuowania. Wirus marketingowy rozpowszechnia się pomiędzy ludźmi infekując przy tym kolejne napotkane osoby. (P. Michalak, D. Daszkiewicz, A. Musz 2009)
Marketing wirusowy bazuje na rozpowszechnianiu komunikatu metodą 1to1 - "z ust do ust". Rozprzestrzeniającej się wśród społeczeństwa wiadomości towarzyszy także wzrost świadomości istnienia marki bądź produktu. (A. Penenberg 2008, s. 76-84)
źródło
mfiles.pl/pl/index.php/Rodzaje_promocji