Promocja - (łac. promoveo poruszać się) - marketingowe przedsięwzięcie przedsiębiorstwa lub instytucji z rynkiem, które ma na celu zwiększenie popytu na dobra i usługi, które są przez nie świadczone. Działania promocyjne wpływają na decyzje klientów i potencjalnych nabywców poprzez dostarczanie informacji, argumentacji, obietnic oraz skłanianie do kupna lub skorzystania z promowanych produktów i usług. Wytwarzając przy tym pozytywną opinię o przedsiębiorstwie lub instytucji.
Narzędzia promocji
Podmioty zainteresowane promocją mogą skorzystać z kanałów dystrybucji:
- produkt - powinien być dostosowanych do potrzeb potencjalnych klientów
- cena - zgodna z sytuacją konkurencyjną i pozycją przedsiębiorstwa na rynku
- kanał dystrybucji - sposoby dostarczania informacji do klientów
- promocje - działania informacyjne, przyczyniające się do wzrostu popytu na reklamowane dobra i usługi
Znaczenie promocji
Na pozytywny efekt promocji wpływ mają różne czynniki:
- charakter rynku
- konkurencja na rynku
- zróżnicowanie produktu
- stosunek konsumentów do promowanego produktu
- plany przedsiębiorstwa w stosunku do efektów promocji
- stopień wprowadzenia produktu na rynek
mfiles.pl/pl/index.php/Promocja