Marketing bezpośredni

Marketing bezpośredni polega na bezpośrednich komunikatach kierowanych do starannie wybranych, pojedynczych klientów, często w indywidualnym kontakcie, w celu uzyskania bezpośredniej reakcji (odpowiedzi). Pozwala konsumentom kupować produkty dzięki wykorzystaniu różnych mediów reklamy, z pominięciem bezpośredniego kontaktu osobistego ze sprzedawcą. Oprócz tworzenia wizerunku marki, celem marketingu bezpośredniego jest uzyskanie bezpośredniej, najczęściej natychmiastowej i dającej się zmierzyć reakcji konsumenta.


Do powodzenia marketingu bezpośredniego konieczne są bazy danych w postaci list adresowych. Baza danych o klientach to uporządkowany zbiór wyczerpujących danych o istniejących i potencjalnych klientach, obejmujących dane geograficzne, psychologiczne, dotyczące zachowań nabywców. Można je zdobywać w różny sposób min. sporządzenie własnej listy, poprzez zestawienie własnej listy klientów lub zamieszczenie ankiet w prasie bądź Internecie lub odkupienie listy od innych firm lub instytucji. W wielu krajach przepisy dotyczące ochrony danych osobowych mogą hamować praktyki budowania baz danych.


Podstawowymi formami marketingu bezpośredniego są:


  • sprzedaż wysyłkowa - polega na składaniu zamówień z katalogów
    dostarczanych przez firmę lub dostępnych w Internecie. Sprzedaż
    wysyłkowa jest atrakcyjna dla sprzedawcy ponieważ eliminuje koszty sklepu i osób tam zatrudnionych. Katalogi, ogłoszenia, próbki produktów wysyłane są do nisz rynkowych wcześniej dokładnie zdefiniowanych na podstawie wnikliwych badań, co zmniejsza ryzyko i koszty docierania z ofertą do klientów zupełnie nie zainteresowanych tego typu produktami.
  • telemarketing - polega na wykorzystaniu telefonu do bezpośredniego kontaktu i sprzedaży. Telefon jest wykorzystywany do dostarczania informacji na temat produktu, daje możliwość natychmiastowego wyrażenia opinii, z kolei darmowe numery skierowane do firmy służą do zbierania zamówień od klientów.
  • sprzedaż w domu klienta - polega min. Na prezentacji produktu w domu klienta i jego sprzedaży. Zaletą tej formy sprzedaży jest wygoda dla klienta. Wadą są natomiast wysokie koszty wyszkolenia i motywowania personelu a przez to wyższe ceny oraz trudności wynikające z organizowaniem tego typu spotkań.
  • marketing za pośrednictwem telewizji?polega na wykorzystaniu specjalnych programów telewizyjnych prezentujących dany produkt (Telezakupy) i dających możliwość bezpośredniego przesyłania odpowiedzi np. przez wolną od opłaty linie telefoniczną, pozwalającą na uzyskanie dodatkowych
    informacji złożenie zamówienia na reklamowany towar.
  • marketing online - to marketing wykorzystujący Internet do prezentacji i sprzedaży swoich produktów jak również oferują informacje i usługi, dają możliwość prowadzenia dialogu oraz pocztę elektroniczną. Jest to najnowsza i najszybciej rozwijająca się forma marketingu bezpośredniego. Niemal każda firma posiada obecnie swoja marketingową stronę WWW, stworzenie której ma na celu nawiązywanie kontaktów z klientami, dostarczania im informacji zarówno o firmię jak i nowych produktach.



Narzędzia marketingu bezpośredniego


Wszystkie narzędzia stosowane w marketingu bezpośrednim muszą spełniać 3 podstawowe warunki:

stwarzanie możliwości nawiązania bezpośredniego kontaktu z klientem,
podanie nabywcy za ich pośrednictwem wszystkich istotnych dla niego informacji potrzebnych do podjęcia decyzji,
wskazanie kanałów zwrotnej odpowiedzi i nadanie komunikacji firmy interaktywnego charakteru.

Narzędzia wykorzystywane w marketingu bezpośrednim to:

  • poczta
  • telefon
  • Internet
  • Fax


W celu dokonania oceny poszczególnych narzędzi marketingu bezpośredniego należy przeanalizować następujące kryteria:

selektywność audytorium - możliwość względnie precyzyjnego określenia adresatów, do których przedsiębiorstwo chce dotrzeć z przekazem. Audytorium może myć zdefiniowane wąsko lub szeroko w zależności od rodzaju produktu i potrzeb kampanii.
siłę wpływu na adresatów - można wyróżnić dwa warianty wpływu jaki wywierają na odbiorcę komunikatu bezpośredniego:

zdolność wyróżniania się poszczególnych narzędzi z przekazem ze ścisku komunikacyjnego jaki panuje na rynku,
zdolność przykuwania uwagi potencjalnych odbiorców.

strukturę komunikatu - ilość przekazanych informacji i wydźwięk informacji
łatwość generowania odpowiedzi zwrotnych; efektywność - wysiłek jaki odbiorca musi włożyć, aby udzielić odpowiedzi zwrotnej (M. Trojanowski 2013, s. 32-33) źródło  




Reklama bezpośrednia podobnie jak każdy inny jej rodzaj ma swoje zalety i wady.


ZALETY:


  • Prywatność i wygoda. Wysyłane listy handlowe i oferty zapewniają
    osobisty, prywatny charakter reklamy, umożliwiają dokonywanie zakupu w 
    domu. Uwaga klienta otrzymującego reklamę - pismo, ulotkę czy też
    gazetkę reklamową - jest przyciągana automatycznie. Klient sam decyduje,
    ile czasu poświęci na zapoznanie się z treścią reklamy i kiedy to
    zrobi. Do otrzymanego pisma klient zawsze może powrócić w dowolnym
    czasie.
  • Komunikatywność. Tekst reklamy nie jest ograniczony formą i dlatego
    można uczynić go maksymalnie skutecznym i atrakcyjnym. Reklama na
    papierze w postaci ulotki czy też folderu daje możliwość zamieszczenia
    większej ilości informacji, wdodatku takich, które są łatwo
    przyswajalne.
  • Czas dotarcia oferty do klienta można dowolnie regulować. Reklama
    poprzez media takie jak radio i telewizja ma ten minus, że spoty ukazują
    się w określonych godzinach i ramach czasowych. Reklama bezpośrednia
    jest stałym nośnikiem informacji.
  • Dołączenie do przesyłki bezpłatnej próbki reklamowej daje możliwość
    przetestowania otrzymanego reklamowanego produktu i porównania jego
    jakości z obecnie używanym.
  • Reklama bezpośrednia pozwala wybrać odpowiednią grupę odbiorców. W
    sposób precyzyjny można określić liczbę klientów, którzy zdecydowali się
    na zakup w wyniku konkretnych działań firmy. Pozyskane w ten sposób
    informacje pozwalają zweryfikować otrzymane dane i określić, jak na
    poszczególne grupy odbiorców działają różne teksty reklamowe, a to
    pozwala wybrać odpowiednią, najlepszą grupę potencjalnych odbiorców.
    Takie działania zwiększają prawdopodobieństwo pozytywnej reakcji klienta
    na działania firmy.
  • Koszty reklamy bezpośredniej są znacznie niższe niż przy użyciu innych mediów np. telewizji, radia itp.
  • Dzięki działaniom związanym z reklamą bezpośrednią można pozyskać nowych klientów i zwiększyć ich liczbę.
  • Reklama bezpośrednia jest relatywnie tania i skuteczna.


WADY:


  • Konieczność posiadania dokładnych i aktualnych baz danych klientów.
  • Niejednolity czas docierania przesyłek do konsumentów.
  • Wzrastająca liczba przesyłek wysyłanych klientom. 
źródło