Marketing
jest to sposób działania i zarządzania w firmie zorientowany na rynek i klienta. Są to wszelkie czynności wspierające sprzedaż wyrobów i usług, wykonywane różnymi metodami, technikami oddziaływania na nabywcę.Termin marketing pojawił się po raz pierwszy w Stanach Zjednoczonych.
Definicja Amerykańskiego Stowarzyszenia Marketingu
Według definicji Amerykańskiego Stowarzyszenia Marketingu, marketing określany jest jako proces planowania i realizacji pomysłów urzeczywistniania koncepcji, ustalania cen, promocji, dystrybucji idei towarów i usług do kreowania wymiany, która realizuje cele jednostki i przedsiębiorstw.
Definicja Philipa Kotlera
Philip Kotler zapytany czym jest marketing odpowiedział: jest to nauka i sztuka badania, tworzenia i oferowania z zyskiem produktów posiadających wartość dla klienta w celu zaspokojenia potrzeb rynku docelowego. Określa, które segmenty rynku, przedsiębiorstwo może najlepiej zaspokoić oraz projektuje i promuje produkty i usługi. A zapytany o misje marketingu odpowiedział ze najważniejsze jest "sprzedawać wszystkim wszystko".
Ewolucja marketingu
Na początku doszło do sformułowania koncepcji 4P (McCarthy) która wyróżniała te oto elementy:
- product | produkt - aby był dobrej jakości i zaspokajał potrzeby klientów
- place | dystrybucja - dotyczy rozmieszczenia produktów na rynku i sprzedaży
- price | cena - taka, aby była zachowana konkurencyjność ceny i kosztów, wprowadzenie rabatów i upustów
- promotion | promocja - do której zaliczamy reklamę, dobre stosunki między przedsiębiorstwem a otoczeniem, sprzedaż osobistą
Z czasem jednak koncepcja ta nie wystarczała i należało dostosować się do coraz to większych potrzeb klientów. Doszło do wzrostu znaczenia sfery usług najbogatszych gospodarek świata. Tak powstawała koncepcja 7P, która została poszerzona o trzy elementy, takie jak:
- people | pracownicy - poprzez zastosowania odpowiednich technik sprzedażowych zachęcanie do kupna produktu
- process | proces świadczenia usługi - dotyczy zainteresowania klienta danym produktem, szczegółowa informacja o nim, jego sprzedaż i obsługa posprzedażowa
- phisical evidence | świadectwo materialne - czyli wizerunek firmy, aby wzbudzić pozytywne odczucia klienta.
mfiles.pl/pl/index.php/Definicja_marketingu
Konsument
to użytkownik dóbr, nabywca czegoś na własny użytek, inaczej klient. (Słownik języka polskiego). Według przepisów prawa "Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.” (art. 221 KC). W związku z tym, że definicja ta została zawarta w części ogólnej kodeksu, ma ona charakter uniwersalny, a więc odnosi się do wszystkich stosunków cywilnoprawnych, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej. Natomiast w ekonomii termin "konsument” występuje jako pojęcie symboliczne, które służy do przedstawienia teorii wyboru oraz reprezentuje podmioty tworzące popyt. Konsument jest najczęściej utożsamiany z nabywcą. Określenie konsument, najogólniej rzecz ujmując oznacza jednostkę konsumującą, występującą po stronie popytu. Należy podkreślić, że przez pojęcie konsument najczęściej uważa się podmiot ekonomiczny, który spożywa nabyte produkty. Takie określenie ma szeroki zakres znaczeniowy. Konsumentem może być osoba, grupa osób, przedsiębiorstwo, jak również organizacja, która korzysta z wartości użytkowej produktów. (M. Janoś – Kresło s. 14)
Nowy typ konsumenta to konsument, który:
- ma coraz mniej czasu, zatem coraz bardziej go sobie ceni,
- staje się coraz bardziej wygodny, nie chce wychodzić z domu, by zaspokoić swoje potrzeby,
- jest niecierpliwy i oczekuje, że jego potrzeby zostaną natychmiast zaspokojone, bo wysoce ceni sobie swój wolny czas,
- jest jednostką poszukującą, która wnikliwie analizuje oferty, by wybrać najlepszą,
- jest ciekawy, żąda wyjaśnień,
- jest krytyczny,
- nie ulega już tak łatwo manipulacjom, mniej działają na niego instrumenty marketingowe,
- nie chce być anonimowy i nie chce, by traktowano go, jak innych,
- ma wyraźną potrzebę nawiązywania więzi społecznych, które znajdują wyraz w powstawaniu wirtualnych przyjaciół i związków zaspokajających potrzebę odnalezienia się w otoczeniu. (M. Janoś – Kresło s. 18)
mfiles.pl/pl/index.php/Konsument