Model
DISC - wyróżnia cztery podstawowe typy klientów:
D – Często spotykanym typem jest klient dominujący. Czym się charakteryzuje? Pierwsze skojarzenie z tym typem klienta to pewność siebie. Taka osoba zna swoją wartość, nie boi się bronić swoich racji, stąpa twardo po ziemi, jest samodzielna. Dominujący typ ceni sobie bezpośrednie podejście i konkretne działanie. Lubi wiedzieć, że ma kontrolę nad wszystkim i to on podejmuję ostateczną decyzję. Należy pamiętać, że ten typ będzie dążył do tego, aby wygrać.
I – Klient ekspresyjny. W tym przypadku mamy do czynienia z klientem, który lubi dużo mówić, nawiązywanie relacji przychodzi mu z wyjątkową łatwością, jest to zdecydowanie typ osoby ekstrawertycznej. Bardzo łatwo jest poprowadzić z takim klientem luźną rozmowę.
S – Klient stały jest ostrożny i trochę wycofany. Cechuje go uprzejmość, cierpliwość i spokój. Raczej nie wchodzi w konflikty, unika problemów, sprzeczek. Jest niepewny, przez co proces sprzedaży bardzo często się wydłuża. Należy mieć dużo cierpliwości, podczas obsługi tego klienta oraz dać mu czas na zastanowienie się.
C – Ostatnim typem z modelu DISC jest klient analityczny. Wyróżnia go niesamowita wiedza na temat danej usługi czy produktu. Zdarza się, że taki klient jest w stanie zaskoczyć samego sprzedawcę. Zadaje bardzo dużo pytań, również potrzebuje dużo czasu na zastanowienie się. Klient ten oczekuje, że sprzedawca będzie ekspertem i przekaże konkretne informacje. Są to podstawowe typy klientów, które możemy spotkać na swojej drodze.
źródło:
www.polkurier.pl/blog/typy-klientow-i-ich-cechy/