psychologia kolorów
Kolory mają znaczenie
Znaczenie kolorów
Zielony
Jest symbolem nadziei, daje poczucie bezpieczeństwa, spokoju. Redukuje stres, łagodzi pracę układu nerwowego u człowieka. Osoby lubiące i często wybierające ten kolor cechują się obowiązkowością, towarzyskością i bezkonfliktowością. Kolor ten kojarzy się z ekologią i naturą. Spotkamy go w sklepach ze zdrową żywnością, w logach marek zajmujących się wyrobami z warzyw i owoców (np. Tymbark).
Biały
Barwa świeżości, czystości i niewinności. Oznacza pokój, którego symbolem staje się często biały gołąb. W tym kolorze jest również flaga kapitulacji, za pomocą której kiedyś proszono o rozejm. Biel kojarzy nam się z zachowaniem sterylności. Znajduje swoje zastosowanie w medycynie, chociażby przy fartuchach lekarskich. Kolor często lubiany przez indywidualistów za to, że jest plastyczny, współgra z innymi kolorami i poddaje się metamorfozom. Należy jednak uważać z bielą we wnętrzach, ponieważ u osób samotnych może pogłębić poczucie pustki.
Niebieski
Ma duże znaczenie dla naszej psychiki. W jasnych odcieniach symbolizuje czystość, nieskończoność i pokój, a w ciemnych zaufanie, inteligencję i godność. Osoby preferujące tę barwę cechuje zazwyczaj spostrzegawczość, artystyczna dusza, jak i analityczny umysł. Są często wielbicielami sztuki. Kolor ten działa uspokajająco i wyciszająco, a także skłania do refleksji i przemyśleń. Kojarzy się z niebem i wodą, przez co jest symbolem natury w najczystszej postaci. Pomaga w zasypianiu, wyrównuje oddech i ciśnienie krwi.
Czarny
Jest kolorem elegancji i władzy. Pojawia się najczęściej w logach luksusowych marek. Oznacza również doświadczenie. We wschodnich sztukach walki zdobycie mistrzowskich umiejętności nagradzane jest czarnym pasem. Znamy go także z innych skojarzeń takich jak pech, nieszczęście czy niebezpieczeństwo. Od zawsze dominuje u złych postaci, a przebiegnięcie nam drogi przez czarnego kota „zwiastuje”, że czeka nas nieudany dzień. Na tę barwę stawiają osoby lubiące praktyczność, elegancję i mroczne klimaty.
Żółty
Dodaje pewności siebie, pomaga w podejmowaniu decyzji. Jest agresywny, przez co przyciąga uwagę, dlatego też chętnie wykorzystuje go branża marketingowa. Symbolizuje wiosnę, słońce i radość. Zalecany jest do wnętrz dziecięcych jednak przy zachowaniu umiaru. W zbyt dużej ilości powoduje dyskomfort i zaburza spokój. Preferują go osoby towarzyskie, pewne siebie, mające pozytywny styl życia, inteligentne i przy tym wszystkim skromne.
Czerwony
Kolor ten odzwierciedla wolność, odwagę i niezależność. Jest symbolem szczęścia, głównie w Chinach. To tam dzieci noszą często ubrania w odcieniach czerwieni, a dla panien młodych w tych kolorach szyte są suknie ślubne. Dominuje w kalendarzu w datach świątecznych. Sygnalizuje również zagrożenie i zakazy. Jednocześnie jest symbolem miłości i ciepła. Marketing wykorzystuje go do wywołania poczucia nagłej potrzeby i pilności. Jest wybierany przez ludzi aktywnych, dynamicznych i pewnych siebie.