Stosowanie colour management system w pracy grafika

System zarządzania kolorem


W przetwarzaniu obrazów cyfrowych system zarządzania kolorem (CMS, ang. Color Management System) jest to system, który umożliwia wierne odwzorowanie kolorystyczne danego produktu (reprodukcja kolorów) na wszystkich urządzeniach biorących udział w przetwarzaniu koloru (monitor, drukarka, skaner, aparat fotograficzny)


System zarządzania barwami:

  • zapewnia przenośność barwy w przepływie pracy i niezależność barw od urządzeń (niezależna przestrzeń barw)
  • umożliwia kontrolę koloru w etapie prepress
  • wymaga
    • kalibracji urządzeń
    • utworzenia dokładnie takich samych profili kolorystycznych lub tablic (ang. 3D LUTs = LookUp Table) na wszystkich urządzeniach, które biorą udział w procesie przetwarzania kolorów
  • posiada algorytm przekształcania modeli barw i algorytm renderowania barw spoza gamy źródło  





Dlaczego kolory nie pasują?


Gdy kolory na różnych urządzeniach wyglądają różnie, to pojawiają się pytania:

  • Które kolory są właściwe? 
  • Które urządzenia pokazują go poprawnie, a które przekłamują? 
  • A może każde z tych urządzeń pokazuje źle i właściwy kolor jest jeszcze inny?

Istnieje szereg czynników, które powodują rozbieżności kolorów. Najczęściej występuje wiele z nich jednocześnie.
Oto najważniejsze


1. Rozbieżności w konstrukcji monitorów
Do wyboru mamy wiele modeli monitorów od wielu producentów. Mimo stosowania norm produkcyjnych, monitory wyświetlają obraz różnie, nie tylko z powodu niedoskonałości technologicznych, ale także dlatego, że producenci chcą skusić użytkowników dodatkowymi „ciekawymi” funkcjami takimi jak np. automatyczne dopasowywanie kolorów do charakteru pracy (gry, filmy, edycja tekstu), automatyczne dostrajanie podświetlenia do warunków otoczenia, itd., które w efekcie częściej przeszkadzają niż pomagają w uzyskaniu dobrego, wiernego obrazu. Dodatkowo monitory faktycznie różnią się możliwościami wyświetlania barw. Modele profesjonalne pozwolą wyświetlić o wiele większy zakres barw, których nie dadzą rady pokazać monitory biurowe.

2. Różne ustawienia i regulacje monitorów
Nawet dwa identyczne monitory tego samego producenta mogą zostać różnie wyregulowane. Ustawienia w samym panelu monitora potrafią zmienić obraz drastycznie.

3. Nieprawidłowe ustawienia preferencji programów graficznych
To jest bodajże najbardziej niedoceniony element zarządzania kolorem, a co ciekawe, nie kosztuje pieniędzy. Jeśli korzystasz z programów Adobe: Photoshop, InDesign, Illustrator, Acrobat, to ustawienie preferencji wyświetlania jest tak samo ważne jak poprawna kalibracja sprzętowa Twoich urządzeń. Złe ustawienia preferencji mogą kompletnie zmienić sposób wyświetlania kolorów.

4. Nieprawidłowa praca z profilami ICC
Profile ICC to potężne narzędzie i podstawa całego zarządzania kolorem. Ich nieprawidłowe lub przypadkowe użycie prowadzi zazwyczaj do pogorszenia, a nie poprawienia sytuacji. Profile trzeba stosować świadomie, rozsądnie, wiedzieć do czego służą, prawidłowo je podłączać, prawidłowo konwertować do profilu, a także znać możliwości i ograniczenia wynikające z ich stosowania.

5. Nieprawidłowe konwersje pomiędzy przestrzeniami barwnymi
W trakcie pracy nad kolorem często wykonywane są konwersje, gdzie kolor zostaje opisany w nowy, inny sposób. Przykładowo każdy pixel zdjęcia z aparatu cyfrowego jest opisany trzema liczbami RGB, zaś obraz idący do druku jest już opisany czterema liczbami CMYK, zatem gdzieś po drodze dokonuje się konwersja. Zdarza się, że konwersje są przypadkowe lub źle wykonane, albo robione są wielokrotnie i niepotrzebnie. Często potem efekty bywają opłakane.

6. Rozbieżności pomiędzy drukarkami
Każda drukarka jest inna. To jest oczywiste gdy weźmiemy różne modele od różnych producentów. Ale nawet drugi identyczny model tego samego producenta potrafi drukować inaczej. Zmiana papieru lub zmiana tuszu, powoduje zmiany koloru. Ustawienia w driverze drukarki (np. wybór innego papieru lub włączenie trybu oszczędności) także potrafią zmienić kolory. Zapanowanie nad kolorem wydruków czasem bywa nie lada wyzwaniem.

7. Nieznane warunki druku, profile drukarni i firm usługowych
Oddając gotową pracę do wydrukowania nie zawsze wiemy jak ustawione są maszyny podwykonawcy, a już wpływu na to raczej nie mamy żadnego. Choć coraz więcej drukarni udostępnia swoje profile lub informuje na jaki standard mają ustawione maszyny, to jednak nie jest to jeszcze regułą. To są sytuacje trudne i musimy sobie jakoś z nimi radzić. Na szczęście możemy przynajmniej starać się wybierać „opcje bezpieczne” i minimalizować ryzyko znacznych różnic kolorystycznych w gotowej pracy.

8. Niedbałość o stan techniczny i kalibracje
Każde urządzenie zużywa się. W monitorze starzeje się podświetlenie matrycy. Drukarki, plotery, maszyny offsetowe w drukarni − to wszystko są urządzenia mechaniczne i z czasem będą drukować kolory inaczej. Każde urządzenie trzeba co pewien czas przeglądać, aby utrzymać je w dobrym stanie technicznym i należytej formie. Oprócz tego należy je kalibrować, czyli przywracać do stanu pozwalającego na drukowanie koloru z określoną dokładnością.

9. Ograniczenia technologii
Wiadomo, że niektóre urządzenia czy techniki druku oferują większy zakres barw inne mniejszy. Przykładowo na papierze gazetowym nie jesteśmy w stanie wydrukować pięknych żywych kolorów, jakie widzimy na ekranie monitora RGB i nic tego nie zmieni. Color Management pozwoli nam maksymalnie wykorzystać zakres barw, ale cudów nie dokona i barier technologicznych nie przeskoczy. źródło  


Dobieranie koloru CMYK, RGB, Pantone  

Gamut – czyli dlaczego przestrzeń nie jest płaska?