np. reklama radiowa, podcast, digital audio
Reklama radiowa
– forma reklamy, która wykorzystuje radio w celu dotarcia do potencjalnego klienta. Reklama radiowa ma zróżnicowany zasięg. Może być bowiem nadawana przez stacje lokalne, regionalne, ogólnokrajowe oraz międzynarodowe. Ponieważ radio nadal pozostaje popularnym środkiem komunikacji, a audycje radiowe są z reguły adresowane do wybranych segmentów rynku (określonych grup słuchaczy), ułatwia to kierowanie reklamy do właściwych odbiorców.
Zaletą radia jest fakt, iż można go słuchać praktycznie wszędzie: w pracy, w czasie podróży, a koszt reklamy radiowej jest stosunkowo niski. Reklama radiowa charakteryzuje się również prostotą, łatwością i szybkością przygotowania haseł. Wadą reklamy radiowej jest migawkowość związana z krótkim okresem nadawania i powierzchownością odbioru (wielu słuchaczy nie koncentruje uwagi na informacjach przekazywanych w radiu).
Reklama radiowa zaczęła się rozwijać w latach 20. XX wieku Jej historia zaczęła się w Stanach Zjednoczonych, kilka lat później pojawiła się w Polsce. 3 maja 1927 roku na antenie rozgłośni poznańskiej (istniejącej do dziś pod nazwą Radio Merkury) odbyła się pierwsza emisja reklamy radiowej[1], natomiast pionierem światowym została amerykańska stacja Wind & Earth & Air & Fire w roku 1922[2].
Z danych Millward Brown SMG/KRC wynika, że w 2008 roku w Polsce radia słuchało codziennie 75% Polaków w wieku 15–75 lat, średni czas słuchania radia w dni powszednie wynosił pięć godzin, natomiast w weekendy cztery godziny i siedemnaście minut[3].
W reklamie radiowej wykorzystuje się:
dżingle – czyli krótkie, kilkunastosekundowe melodie lub piosenki, festyny i akcje specjalne,
rozmowy sponsorowane – polegające na udzielaniu krótkich wywiadów radiowych na ściśle określony temat,
konkursy dla słuchaczy – w których reklamodawca finansuje nagrody.
Podstawową formą reklamy radiowej są radiowe spoty reklamowe.
pl.wikipedia.org/wiki/Reklama_radiowa
Podcast
Nazwa wzięła się z połączenia słów iPod – odtwarzacz muzyczny firmy Apple i broadcast (z ang. „transmisja, przekaz”)[2]. Według innych źródeł pochodzi od skrótu określenia „Personal On Demand”[3]. Początki podkastingu sięgają 2000 r. Wówczas to pojawił się pierwszy szkic dotyczący użycia technologii RSS do publikowania treści audio i wideo[4]. Gwałtowny wzrost zainteresowania podkastingiem nastąpił na przełomie lat 2004 i 2005. O ile jeszcze pod koniec września 2004 r. liczba przypadków znajdowanych przez wyszukiwarkę Google oscylowała w granicach 500, to rok później było to ponad sto milionów. Google Trends datuje pierwsze zapytania dotyczące słowa „podcast” na koniec września 2004 r
pl.wikipedia.org/wiki/Podcast
digital audio
Cyfrowy dźwięk to reprezentacja dźwięku nagrana lub przekształcona w postać cyfrową. W dźwięku cyfrowym fala dźwiękowa sygnału audio jest zwykle kodowana jako próbki numeryczne w ciągłej sekwencji. Na przykład w przypadku płyt CD próbki są pobierane 44 100 razy na sekundę, a każda z nich ma 16-bitową głębię.
en.wikipedia.org/wiki/Digital_audio