Podstawy grafiki wektorowej

Różnice między grafiką wektorową a rastrową
  • Grafika wektorowa składa się z punktów, linii i kształtów, które są definiowane matematycznie. Dzięki temu można je skalować bez utraty jakości. Przykłady programów do grafiki wektorowej to CorelDRAW i Adobe Illustrator.
  • Grafika rastrowa, z kolei, składa się z pikseli, czyli małych punktów, które tworzą obraz. Skalowanie grafiki rastrowej może prowadzić do utraty jakości, ponieważ piksele stają się widoczne. Przykłady programów do grafiki rastrowej to Adobe Photoshop i GIMP.
Podstawowe kształty i linie
  • W grafice wektorowej podstawowe kształty to prostokąty, elipsy, wielokąty i linie. Te kształty można łatwo tworzyć i modyfikować za pomocą narzędzi dostępnych w programach do grafiki wektorowej.
  • Linie w grafice wektorowej mogą być proste lub krzywe. Krzywe Béziera są szczególnie popularne, ponieważ pozwalają na precyzyjne tworzenie i edycję złożonych kształtów.
Tworzenie i edycja obiektów wektorowych
  • Tworzenie obiektów wektorowych polega na rysowaniu kształtów za pomocą narzędzi dostępnych w programie graficznym. Można je modyfikować, zmieniając ich rozmiar, kształt, kolor i inne właściwości.
  • Edycja obiektów wektorowych obejmuje takie czynności jak przesuwanie, skalowanie, obracanie, odbijanie i łączenie kształtów. Można również stosować różne efekty, takie jak cienie, gradienty i przezroczystości, aby uzyskać bardziej zaawansowane projekty.