Technik Reklamy
TR1
Podstawy reklamy (TR1)
Pracownia grafiki reklamowej (TR1)
Podstawy ekonomii i marketingu (TR1)
Działalność agencji reklamowej (TR1)
TR2
Pracownia grafiki reklamowej (TR2)
Działalność agencji reklamowej (TR2)
Podstawy ekonomii i marketingu (TR2)
Podstawy reklamy (TR2)
Teoria przekazu reklamowego (TR2)
TR3
Działalność agencji reklamowej (TR3)
Teoria przekazu reklamowego (TR3)
Pracownia grafiki reklamowej (TR3)
Egzamin praktyczny PGF.07
TR4
Badanie skutreczności kampanii reklamowej (TR4)
Planowanie kampanii reklamowej (TR4)
Realizacja kampanii reklamowej
Kampania reklamowa
Zadania (egzamin PGF.08)
TR5
Planowanie kampanii reklamowej 5TR
Realizacja kampanii reklamowej 5TR
Kampania reklamowa 5TR
1TEL
1 Informatyka
Tutoriale
CMYK, Raster, liniatura
ATL - BTL
Prace introligatorskie
Typografia
Kroje pisma i ich historia
Reguły percepcji
ciekawostki
Najważniejsze skróty klawiaturowe do Adobe Photoshop
Testy
Najważniejsze skróty klawiaturowe do Adobe Illustrator
Programy online
Excel
Godot Engine
Github
CorelDRAW
Ilustrator
Photoshop
PGF.07 - rozwiązywanie arkuszy
Archiwum ZIP 7Z
Nagrywanie płyt
Blender
Poligrafia
GIMP
DTP
DTP
Grafika komputerowa
Grafika
PGF.07
Maszyny i techniki introligatorskie
Fotografia w reklamie
PGF.08
Kreacja i projektowanie
GIMP - podstawy
GIMP - zaawansowane techniki
GIMP - zaawansowane techniki
Zaawansowane techniki w GIMP-ie
1. Maski warstw
Maska warstwy to czarno-biały obraz przypisany do warstwy, który kontroluje jej przezroczystość.
Biały kolor oznacza pełną widoczność, czarny – pełną przezroczystość, a odcienie szarości – częściową widoczność.
Można malować na masce pędzlem, by precyzyjnie ukrywać lub odsłaniać fragmenty warstwy.
Jak to zrobić:
Kliknij prawym przyciskiem myszy na warstwę → „Dodaj maskę warstwy”.
Wybierz „Biała (pełne krycie)” lub „Czarna (pełna przezroczystość)”.
Maluj pędzlem na masce: czarny ukrywa, biały odsłania.
2. Grupy warstw
Grupowanie warstw pozwala na organizację złożonych projektów.
Można stosować transformacje i maski na całej grupie.
Jak to zrobić:
Kliknij ikonę folderu w panelu warstw → „Nowa grupa warstw”.
Przeciągnij istniejące warstwy do grupy.
Możesz rozwinąć/zwinąć grupę klikając ikonę trójkąta.
3. Tryby mieszania (Blend Modes)
Określają, jak warstwa oddziałuje z warstwami poniżej.
„Multiply” przyciemnia, „Screen” rozjaśnia, „Overlay” zwiększa kontrast.
Jak to zrobić:
Zaznacz warstwę → w panelu warstw wybierz tryb z rozwijanej listy.
Przełączaj tryby, by zobaczyć efekt na obrazie.
4. Kanał alfa i przezroczystość
Kanał alfa kontroluje przezroczystość warstwy.
Umożliwia wycinanie tła i eksport do PNG z przezroczystością.
Jak to zrobić:
Warstwa → Przezroczystość → „Dodaj kanał alfa”.
Użyj gumki lub zaznaczenia + Delete, by usunąć tło.
5. Filtry i efekty
Rozmycie, wyostrzenie, deformacje, efekty świetlne i artystyczne.
Można je stosować na warstwach lub zaznaczeniach.
Jak to zrobić:
Filtry → wybierz kategorię (np. Rozmycie, Artystyczne).
Wybierz filtr → ustaw parametry → kliknij OK.
6. Praca na ścieżkach
Ścieżki to wektorowe linie do precyzyjnego zaznaczania lub rysowania.
Można je przekształcać, obrysowywać lub wypełniać.
Jak to zrobić:
Wybierz narzędzie „Ścieżki” (B) → klikaj punkty na obrazie.
Ctrl + przeciągnięcie punktu = łuk.
Ścieżka → „Zaznaczenie ze ścieżki” lub „Rysuj wzdłuż ścieżki”.
7. Gradienty i tekstury
Gradienty tworzą płynne przejścia kolorów.
Tekstury można nakładać jako warstwy lub maski.
Jak to zrobić:
Wybierz narzędzie „Gradient” (G) → przeciągnij na obrazie.
W opcjach wybierz typ gradientu (liniowy, radialny itd.).
Teksturę dodaj jako nową warstwę i ustaw tryb mieszania.
8. Automatyzacja i skrypty
GIMP obsługuje skrypty w Pythonie i Scheme (Script-Fu).
Można automatyzować powtarzalne zadania.
Jak to zrobić:
Skrypty Script-Fu: zapisz jako .scm w folderze „scripts”.
Skrypty Python-Fu: zapisz jako .py w folderze „plug-ins”.
Uruchom przez menu: Filtry → Python-Fu lub Script-Fu.