Zapobieganie kryzysom

Fazy zarządzania kryzysowego 
Zarządzanie kryzysowe to proces, który składa się z kilku etapów i obejmuje dużo więcej niż tylko poradzenie sobie z samym kryzysem w momencie, kiedy ten już nadejdzie. Wszystkie działania mające na celu poradzenie sobie z zagrożeniem obejmują:


  • Zarządzanie PRZED kryzysem – Głównym celem jest niedopuszczenie do trudnej sytuacji. Na tym etapie chodzi przede wszystkim o wczesne wychwycenie sygnałów świadczących o nadejściu potencjalnego zagrożenia.
  • Zarządzanie W sytuacji kryzysowej – Ta część polega na reakcji – identyfikacji źródła problemu i wdrożeniu działań z zakresu zarządzania kryzysowego zapobiegających jego nasileniu.
  • Zarządzanie PO kryzysie – Działania antykryzysowe, aby były skuteczne, muszą być prowadzone jeszcze długo po ustaniu zagrożenia. Ostatni etap to nic innego jak dalsza obserwacja otoczenia i analiza wydarzeń. źródło  


Z kompletnym i skutecznym zarządzaniem mamy do czynienia wtedy, kiedy jest on składową codziennej pracy organizacji. 
Oznacza to, że:

    1. MUSISZ ZGROMADZIC WIEDZĘ. Wiedza i umiejętności potrzebne do zapobiegania oraz zarządzania sytuacją kryzysową będą powszechne w organizacji lub zgromadzone w dostępnym i znanym miejscu;
    2. MENEDŻEROWIE PODJEMUJĄ ŚWIADOME DECYZJE. Aspekt zapobiegania sytuacji kryzysowej będzie jedną ze składowych decyzji menedżerskiej w organizacji;
    3. SZTAB MUSI MIEĆ WIEDZĘ. Najwyższa kadra menedżerska, która będzie tworzyć sztab kryzysowy, posiada wystarczającą wiedzę i umiejętności do zarządzania sytuacją kryzysową;


Takie podejście oznacza, że zarządzanie sytuacją kryzysową należy prowadzić permanentnie, choć z różną intensywnością, w zależności od bieżącej sytuacji.


Ile wiedzy i umiejętności potrzebuje organizacja? Wracając do naszej analogii z służbami ratowniczymi – każdy członek organizacji musi wiedzieć, kiedy i w jaki sposób powiadomić sztab o niebezpieczeństwie. Brzmi banalnie, ale w praktyce oznacza, że każdy pracownik musi:
  • być wyczulony na sytuacje potencjalnie kryzysowe, a więc poznać ich przykładowy katalog
  • wiedzieć, które wydarzenia bez wyjątku zgłaszać
  • znać „numer alarmowy” – a więc szybką ścieżkę zgłaszania takich zdarzeń
  • wiedzieć, jakie informacje są konieczne przy zgłaszaniu zdarzenia potencjalnie kryzysowego.


Dodatkowo, kadra menedżerska (z założenia podejmująca większość decyzji w firmie), powinna umieć zapobiegać kryzysom. Profilaktyka oznacza przede wszystkim wzięcie pod uwagę aspektów wizerunkowych, a nie wyłącznie prawnych czy finansowych.


Przykład: dostawca prądu, odcinający dom opieki od usług, postępuje zgodnie z prawem i logiką budżetową, jeśli dom opieki nie płaci. Naraża się jednak na zarzut bezduszności i braku odpowiedzialności społecznej. Osoby zarządzające wizerunkiem organizacji powinny w takiej sytuacji zostać co najmniej zawiadomione o ryzyku. źródło