Czym są elastyczne modele pracy?
Elastyczne modele pracy to różnorodne strategie i praktyki, które pozwalają na dostosowanie organizacji pracy do indywidualnych potrzeb i preferencji pracowników, jednocześnie zapewniając efektywność i rentowność przedsiębiorstwa (Kelliher & Anderson, 2010). Badania naukowe wskazują, że elastyczność w miejscu pracy może przyczynić się do poprawy jakości życia pracowników, zwiększenia zaangażowania i lojalności wobec firmy oraz zmniejszenia stresu (Kossek, Baltes & Matthews, 2011).
Istnieje wiele różnych form elastycznych modeli pracy, które można dostosować do konkretnej organizacji i jej potrzeb. Oto kilka popularnych przykładów:
- Praca zdalna (telepraca): Pracownicy wykonują swoje zadania z domu, kawiarni czy innych miejsc poza tradycyjnym biurem, korzystając z technologii komunikacyjnych, takich jak Internet, e-mail czy wideokonferencje (Gajendran & Harrison, 2007).
- Praca w niepełnym wymiarze godzin: Pracownicy mają możliwość pracy na niższych etatach, co pozwala na lepsze dostosowanie czasu pracy do innych obowiązków życiowych, takich jak rodzina czy edukacja (Lott & Chung, 2016).
- Job sharing: Dwa lub więcej pracowników dzieli się jednym stanowiskiem i odpowiedzialnościami związanymi z daną funkcją, pracując na część etatu lub w różnych godzinach (Kurland & Bailey, 1999).
- Elastyczne godziny pracy: Pracownicy mają możliwość dostosowywania swojego czasu pracy do własnych potrzeb, np. rozpoczynając i kończąc pracę wcześniej czy później niż standardowe godziny pracy (Baltes, Briggs, Huff, Wright & Neuman, 1999).
- Praca oparta na wynikach: W tym modelu pracownicy są oceniani i wynagradzani na podstawie osiągniętych wyników, a nie czasu spędzonego w biurze, co daje im większą swobodę w zarządzaniu własnym czasem pracy (Campion, Mumford, Morgeson & Nahrgang, 2005).
Badania naukowe dowodzą, że elastyczne modele pracy mogą przyczynić się do lepszego wykorzystania czasu pracy, wyższej satysfakcji z życia zawodowego i prywatnego oraz zwiększenia produktywności (Kossek, Lautsch & Eaton, 2006; Hill, Hawkins, Ferris & Weitzman, 2001). W kolejnych akapitach przyjrzymy się korzyściom i wyzwaniom związanym z wprowadzaniem tych elastycznych rozwiązań oraz sposobom ich implementacji w różnych organizacjach.
źródło
Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej:
Elastyczne formy zatrudnienia