Formy i rodzaje komunikacji

Można wyróżnić cztery rodzaje komunikacji:



  • Interpersonalną – (zachodzi między dwojgiem ludzi)

  • Intrapersonalną – (oznacza monolog wewnętrzny, rozmowę z samym sobą)

  • Społeczną – (inaczej grupową, kiedy w rozmowie uczestniczy wiele osób)

  • Pośrednią – (za pomocą dostępnych mediów: telefonu, komputera, listów i innych)



Komunikacja interpersonalna

to wymiana komunikatów językowych i niejęzykowych między osobami w celu przekazania myśli, uczuć i postaw. Składa się z aktów mowy, gdzie nadawca przekazuje komunikat, a odbiorca go rozumie. Komunikaty zawierają elementy językowe (słowa) i niejęzykowe (gesty, mimika), które nadają ostateczne znaczenie wypowiedziom. Udana komunikacja wymaga wspólnego zrozumienia się.

Pytania i odpowiedzi

Co składa się na komunikat w komunikacji interpersonalnej?
Komunikat składa się z elementów językowych (tekst słowny) i niejęzykowych (gesty, mimika).

Co jest warunkiem udanej komunikacji interpersonalnej?
Warunkiem udanej komunikacji jest dążenie do wspólnego zrozumienia się.



Komunikacja intrapersonalna

to samorozmowa, czyli wewnętrzny głos osoby, który interpretuje emocje, zarządza ocenami i dostarcza motywacji. Dotyczy przetwarzania bodźców werbalnych i niewerbalnych. Przykłady to myśli typu „Następnym razem zrobię lepiej” lub wyobrażenie sobie rozmowy z szefem.

Pytania i odpowiedzi

Czym jest komunikacja intrapersonalna?
Komunikacja intrapersonalna to samorozmowa, czyli wewnętrzny głos osoby, który interpretuje emocje i dostarcza motywacji.

Jakie są przykłady komunikacji intrapersonalnej?
Przykłady to myśli typu „Następnym razem zrobię lepiej” lub wyobrażenie sobie rozmowy z szefem.

Komunikacja społeczna

to proces wytwarzania, przekształcania i przekazywania informacji między jednostkami, grupami i organizacjami społecznymi. Ma na celu kształtowanie, modyfikację lub zmianę wiedzy, postaw i zachowań zgodnie z wartościami i interesami nadawcy. Często wykorzystuje środki perswazji lub manipulacji medialnej.

Pytania i odpowiedzi

Czym jest komunikacja społeczna?
Komunikacja społeczna to proces wytwarzania, przekształcania i przekazywania informacji między jednostkami, grupami i organizacjami społecznymi.

Jaki jest cel komunikacji społecznej?
Celem komunikacji społecznej jest kształtowanie, modyfikacja lub zmiana wiedzy, postaw i zachowań zgodnie z wartościami i interesami nadawcy.


Komunikacja pośrednia

zachodzi, gdy uczestnicy nie mają bezpośredniego kontaktu, a niektóre elementy wymiany informacji są ograniczone, np. bodźce słuchowe (listy, e-maile), wzrokowe (rozmowy telefoniczne) lub niewerbalne (mowa ciała, ton głosu). Ograniczenia te mogą upośledzać przekaz, ponieważ odbiorca nie ma dostępu do pełnego komunikatu.

Pytania i odpowiedzi

Kiedy zachodzi komunikacja pośrednia?
Komunikacja pośrednia zachodzi, gdy niektóre elementy wymiany informacji są ograniczone, np. bodźce słuchowe, wzrokowe lub niewerbalne.

Dlaczego komunikacja pośrednia może upośledzać przekaz?
Ponieważ odbiorca nie ma dostępu do pełnego komunikatu, co ogranicza dekodowanie całkowitego przekazu.

  psychologia komunikacji  
  komunikacja interpersonalna