Czynniki motywacyjne to instrumenty zarządzania mające zapewnić wysoki poziom motywacji zatrudnionego personelu. Są one jednym z elementów składających się na system motywowania pracowników. Umiejętność motywowania podwładnych jest jednym z elementów decydujących o skuteczności pracy menedżera. Ważne jest poznanie czynników, które motywują pracowników do większej efektywności pracy, większego angażowania się w sprawy organizacji czy powodują satysfakcję z wykonywanej pracy.
Czynniki motywacyjne obejmują:
- lokalizację firmy,
- sytuację ekonomiczną,
- wizerunek firmy na rynku,
- strukturę organizacyjną, treść i warunki pracy,
- poziom techniczny,
- stosunki społeczne,
- środki przymusu (nakazy, zakazy, polecenia),
- środki zachęty,
- środki perswazji (informowanie, doradzanie, krytyka).
Teoria motywacji A. Masłowa
Istotą tej teorii jest poznanie potrzeb człowieka. To najwcześniejsza teoria ludzkich motywacji. Jej zwolennicy twierdzą, że za przedmiot psychologii człowieka uważa się jego zachowanie, a nie świadomość. Podstawą zachowania są potrzeby człowieka, które Maslow podzielił na 5 grup (od najprostszych do najbardziej złożonych):
- potrzeby fizjologiczne, niezbędne do życia człowieka: powietrze, jedzenie, odpoczynek, sen i t.d.,
- potrzeba bezpieczeństwa: potrzeba stabilnego środowiska psychicznego i emocjonalnego,
- potrzeba przynależności i miłości: potrzeba akceptacji przez środowisko społeczne,
- potrzeba szacunku: potrzeba uznania w oczach innych oraz dążenie do własnych osiągnięć,
- potrzeba samorealizacji: potrzeba własnego rozwoju i wzrostu oraz realizacji potencjalnych możliwości.
W praktyce zarządzania proces motywowania polega na tym, żeby kierownik identyfikował potrzeby pracowników, które są motywatorami działania pracownika, oraz umożliwiał zaspokajania tych potrzeb.
źródło