Formy dźwiękowe

Reklama dźwiękowa może zawierać 
  • jingles, 
  • narrację, 
  • rozmowę, 
  • muzykę
  • dźwięki specjalne

Elementy te mają na celu przyciągnięcie uwagi odbiorcy, zbudowanie świadomości marki, przekazanie informacji o produkcie lub usłudze oraz zachęcenie do podjęcia określonej źródło  

Formy dźwiękowe w reklamie
Dźwięk i muzyka w reklamie
W przypadku reklam telewizyjnych, kinowych, radiowych i niektórych internetowych istotną rolę odgrywają dźwięki i muzyka. Wśród specjalistów od reklamy znane jest stwierdzenie Davida Ogilvy „Jeśli nie masz nic do powiedzenia - zaśpiewaj! Było wiele reklam, które odniosły sukces, używając metody wyśpiewania tekstu przez spikera” .
    1. Formy dźwiękowe w reklamie:
      • podkład muzyczny stanowiący tło całego przekazu, niezwiązany z samą treścią przekazu (sama linia melodyczna);

      • podkład, który jest bezpośrednio związany z treścią przekazu (motyw muzyczny wspierający ilustrację, np. szum morza w przypadku reklamy kręconej w nadmorskiej scenerii, odgłos silnika w reklamie samochodu itp.);

      • efekty dźwiękowe, których zadaniem jest wywoływanie napięcia i emocji (np. nagłe trzaski, szumy, odgłosy uderzeń sugerujące jakieś nieoczekiwane zdarzenie);

      • wykorzystanie linii melodycznych do zaprezentowania sloganu
        reklamowego;

      • przedstawienie treści reklamy w formie piosenki. Przygotowując podkład muzyczny do reklamy można wykorzystywać gotowe utwory, włącznie z największymi przebojami (oczywiście za zgodą osób lub instytucji, które posiadają prawa do ich wykorzystywania) lub komponować własne linie melodyczne.

    2. Zalety wykorzystania w reklamie motywów muzycznych:
      • większa skuteczność perswazji muzycznej (jest ona mniej natarczywa);

      • sprzyjanie zapamiętywaniu treści reklamowych i sloganów - zapamiętuje się przede wszystkim muzykę, a słowa trafiają do pamięci w sposób automatyczny;

      • pobudzanie wyobraźni i wzmacnianie oddziaływania przekazu wywoływane muzyką towarzyszącą (np. odgłosy ptaków, hałas uliczny, praca silnika samochodowego);

      • przenoszenie pozytywnych emocji na produkt;

      • posługiwanie się motywami muzycznymi z przeszłości, np. odwoływanie się do muzyki z młodości odbiorcy, z którą kojarzą się przyjemne wspomnienia;

      • łatwość dotarcia do określonej grupy docelowej dzięki zastosowaniu znanych źródło