Planowanie kampanii reklamowej wymaga zarówno zadań indywidualnych, jak i zespołowych. Każdy członek zespołu ma swoje unikalne umiejętności i odpowiedzialności, które przyczyniają się do sukcesu kampanii.
Zadania Indywidualne
- Kreacja treści - Copywriterzy i graficy pracują nad tworzeniem treści reklamowych, takich jak teksty, grafiki i filmy. Przykład: Copywriter tworzy chwytliwe hasło reklamowe, które przyciąga uwagę odbiorców.
- Analiza danych - Analitycy danych monitorują wyniki kampanii i dostarczają informacji zwrotnych na temat jej skuteczności. Przykład: Analityk danych analizuje wskaźniki klikalności i konwersji, aby ocenić, które elementy kampanii działają najlepiej.
- Zarządzanie budżetem - Specjaliści ds. finansów kontrolują wydatki na kampanię, aby upewnić się, że są one zgodne z założonym budżetem. Przykład: Specjalista ds. finansów monitoruje koszty reklam w mediach społecznościowych, aby uniknąć przekroczenia budżetu.
Zadania Zespołowe
- Burza mózgów - Zespół kreatywny spotyka się, aby generować pomysły na kampanię. Przykład: Zespół marketingowy organizuje sesję burzy mózgów, aby wymyślić nowe koncepcje reklamowe.
- Koordynacja działań - Menedżerowie projektów koordynują działania różnych członków zespołu, aby zapewnić spójność kampanii. Przykład: Menedżer projektu ustala harmonogram działań i monitoruje postępy, aby upewnić się, że wszystkie zadania są realizowane na czas.
- Testowanie i optymalizacja - Zespół testuje różne wersje reklam, aby znaleźć najbardziej efektywne rozwiązania. Przykład: Zespół przeprowadza testy A/B, aby porównać skuteczność różnych wersji reklamy i wybrać tę, która przynosi najlepsze wyniki
Praca zespołowa
Zespołem nazwać można według E. Scheina dowolną liczbę osób, które oddziałują na siebie i są siebie świadome oraz postrzegają się jako grupę. Z kolei J. Adair uważa, że grupa robocza występuje wówczas, gdy występuje dające się zdefiniować członkostwo, świadomość grupy, poczucie wspólnego celu, wzajemna współzależność w realizacji celu, współdziałanie i zdolność do działania w jednolity sposób (J. Adair 2001, s. 14-17). W systemie zarządzania jakością zespoły są zwykle niewielkimi grupami pracowników powołanymi na stałe (np. koła jakości) lub do wykonania pojedynczych zadań (projektów).
Typowe role pełnione przez członków zespołów (J. Adair 2001, s. 62-3):
- inicjator-wspierający - proponuje nowe cele, problemy, definicje,
- poszukiwacz informacji - zbiera dane istotne dla rozwiązania problemu,
- poszukiwacz opinii - zbiera opinie na temat rozwiązywanych problemów oraz interpretacje danych,
- analityk - przetwarza dane, próbuje wyciągnąć z nich wnioski oraz przewidzieć konsekwencje,
- koordynator - zbiera propozycje, porządkuje, prezentuje osiągnięcia,
- ukierunkowujący - dba o zachowanie zgodnego z wytyczonymi celami toku pracy,
- oceniający-krytyk - ocenia na podstawie kryteriów proponowane rozwiązania,
- aktywizator - pobudza grupę do aktywniejszej pracy,
- technik proceduralny - usprawnia pracę grupy przez wykonywanie działań rutynowych,
- rejestrator - odpowiedzialny za rejestrowanie i przechowywanie zapisów.
źródło
Budowanie zespołu
Efektywne zespoły nie są stworzone przez przypadek. Zespół zarówno jak i organizację zorientowaną na określony cel, powinno się właściwie rozwinąć i zbudować. Służą do tego różne procedury, poczynając od budowania zespołu - jest to metoda poszukiwania jak najlepszego sposobu działania zespołu, pod kątem ulepszenia jego funkcjonowania lub zdobycia lepszych wyników. (J. M. Nicholas, H. Steyn,2012, s. 774)
Rodzaje zespołów
Biorąc pod uwagę czas trwania zespołu, dzieli się je na następujące kategorie (A. Stabryła, s. 224):
- Zespoły doraźne - powoływane na potrzeby realizacji nieprzewidzianych zadań,
- Zespoły stałe - są trwałe i na stałe umiejscowione w organizacji,
- Zespoły okresowe - powoływane są do realizacji przewidywalnych i powtarzalnych zadań,
- Zespoły uśpione - są połączeniem zespołów okresowych i doraźnych.
źródło