Reklama cyfrowa

Google Ads  

Google AdSense  

Facebook Ads  

Amazon Ads  

Formaty reklam META (Facebook)  


Formy reklam Facebooka  


Free Google Adwords Tutorial  


Rodzaje reklamy cyfrowej:
  • Reklama w wyszukiwarce
    Reklamy w wyszukiwarce, zwane także marketingiem w wyszukiwarkach (SEM, search engine marketing), pojawiają się na stronach wyników wyszukiwania (SERP, search engine results page). Zazwyczaj są to reklamy tekstowe wyświetlane powyżej lub obok standardowych wyników wyszukiwania.

  • Reklama displayowa
    Reklamy displayowe to reklamy online, które zawierają elementy tekstowe i wizualne, takie jak obraz lub animacja. Mogą być wyświetlane w witrynach internetowych i aplikacjach oraz na urządzeniach. Pojawiają się one w zawartości strony internetowej lub obok niej.

  • Reklama filmowa online
    Reklamy filmowe online to reklamy korzystające z formatów filmowych. Reklamy filmowe w formacie out-stream mogą być wyświetlane w podobnych miejscach, co reklamy displayowe — w witrynach internetowych, w aplikacjach oraz na urządzeniach. Reklamy filmowe w formacie in-stream są wyświetlane przed filmami, w ich trakcie lub po ich zakończeniu.

  • Reklama w mediach streamingowych
    Znane są również pod nazwą Over-The-Top (OTT). Te specyficzne reklamy filmowe pojawiają się w treściach streamowanych przez Internet bez pośrednictwa telewizji satelitarnej lub kablowej.

  • Reklamy dźwiękowe
    W kontekście reklamy cyfrowej reklamy dźwiękowe są odtwarzane przed treściami dźwiękowymi, w ich trakcie lub po nich, na przykład podczas streamowania muzyki lub podcastów.

  • Reklama w mediach społecznościowych
    Reklamy w mediach społecznościowych są wyświetlane na platformach społecznościowych, takich jak Twitter lub LinkedIn.


Zalety reklamy cyfrowej
  • Elastyczność
    Jednym z przykładów elastyczności jest szybkość, z jaką reklamy cyfrowe mogą być publikowane. Proces drukowania i rozpowszechniania reklam za pośrednictwem tradycyjnych kanałów — na przykład kolportaż gazet lub malowanie billboardów — może zająć dużo czasu. Realizacja reklamy cyfrowej przebiega o wiele szybciej — praktycznie od razu po opracowaniu takiej reklamy można ją umieścić w witrynie internetowej. W przypadku reklam generowanych automatycznie, na podstawie standardowego szablonu, proces ten może zająć dosłownie kilka minut.

    W przeciwieństwie do reklam drukowanych, których nie można zmieniać po opublikowaniu, reklamy cyfrowe pozostają elastyczne nawet po rozpoczęciu kampanii. W zależności od stosowanego kanału istnieją opcje modyfikowania treści materiału reklamowego, czasów i częstotliwości wyświetlania, targetowania oraz innych parametrów. Pozwala to na dynamiczną optymalizację, czyli wprowadzanie zmian w kampaniach reklamowych w trakcie ich trwania, zależnie od ich aktualnej skuteczności.

    Reklama cyfrowa jest również niezwykle elastyczna pod względem budżetu. Złożone i szeroko zakrojone cyfrowe kampanie reklamowe mogą być tak samo drogie jak tradycyjne reklamy, a nawet droższe, ale reklamy cyfrowe mogą też być przystępne cenowo dla mniejszych firm, które nie dysponują ogromnymi budżetami. Ich skalę możesz też płynnie dostosowywać zależnie od dostępności środków.


  • Precyzja
    Inną kluczową różnicą między reklamą cyfrową a tradycyjną jest precyzja. Tradycyjne reklamy w czasopismach, w telewizji lub na billboardach docierają do każdego, kto je zobaczy. Inaczej jest w przypadku reklamy cyfrowej. Różnorodne metody targetowania pozwalają dotrzeć do tych grup odbiorców, których konkretna reklama może faktycznie zainteresować. Jeśli na przykład sprzedajesz sprzęt turystyczny, możesz skierować reklamę do grup odbiorców, którzy są zainteresowani pieszymi wędrówkami albo wcześniej przeglądali Twoje produkty, ale jeszcze ich nie kupili. W zależności od formatu możesz również wyświetlać reklamę o wybranych porach dnia lub zadbać o to, aby odbiorcy nie zobaczyli ponownie reklamy, którą już widzieli.


Wskaźniki reklam cyfrowych
Możesz mierzyć praktycznie każdy aspekt skuteczności reklam cyfrowych. Aby zmierzyć skuteczność cyfrowej kampanii reklamowej, możesz użyć następujących wskaźników zaangażowania:
  • Kliknięcia: ile razy reklama została kliknięta

  • Odsłony: ile razy reklama została wyświetlona

  • Współczynnik klikalności (CTR): odsetek odsłon, które doprowadziły do kliknięcia

  • Zasięg: liczba odbiorców, którym wyświetlono reklamę

  • Współczynnik pełnych obejrzeń filmu: ile razy odbiorcy, którym wyświetlono reklamę filmową, obejrzeli ją w całości


Następujące wskaźniki pozwalają mierzyć wyniki kampanii:
  • Współczynnik konwersji: ile razy klienci wykonali oczekiwane działanie (kliknięcie, zakup, subskrypcja) po wyświetleniu reklamy

  • Sprzedaż przypisana do reklamy: zakupy, które można powiązać z daną reklamą (zgodnie z modelem atrybucji, który zależy od usługi i typu reklamy)

  • Zwrot z wydatków na reklamę (ROAS): jakie przychody wygenerowała kampania reklamowa w stosunku do tego, ile na nią wydano

  • Zwrot z inwestycji (ROI): jaki zysk netto uzyskano dzięki kampanii reklamowej w stosunku do tego, ile na nią wydano

  • Udział kosztu reklamy w przychodach ze sprzedaży (ACOS): wydatki na reklamę w stosunku do sprzedaży przypisanej do reklamy

  • Sprzedaż nowym klientom marki: ile zakupów dokonali klienci, którzy nigdy wcześniej nie kupowali od Ciebie


Sprawdzone metody i wskazówki dotyczące reklamy cyfrowej
Strategia związana z reklamą cyfrową może być złożona, ale istnieje kilka sprawdzonych metod pracy, od których warto zacząć:
  • Docieraj do odpowiedniej grupy odbiorców
    Skorzystaj z możliwości precyzyjnego targetowania reklam cyfrowych, aby dotrzeć do odpowiednich grup odbiorców. Z większym prawdopodobieństwem uznają oni Twoją reklamę za odpowiednią i skorzystają z niej.

  • Śledź skuteczność
    Wskaźniki skuteczności reklam cyfrowych są dostępne prawie w czasie rzeczywistym — inaczej niż w przypadku tradycyjnych formatów reklam. Na bieżąco śledź skuteczność kampanii reklamowej. Gdy dokładnie wiesz, co działa, a co nie, możesz efektywnie dysponować wydatkami na reklamę.

  • Testuj i optymalizuj
    Możesz dostosować niemal każdy aspekt reklam cyfrowych: tekst, zasoby wizualne, segmenty odbiorców, budżet i nie tylko. Aby osiągnąć sukces dzięki cyfrowej kampanii reklamowej, wciąż sprawdzaj zmienne i maksymalizuj skuteczność. Optymalizacja powinna być wymaganym elementem realizacji kampanii.

  • Zachowaj autentyczność
    Reklamy cyfrowe stają się coraz bardziej wyrafinowane. To samo tyczy się odbiorców reklam cyfrowych. Użytkownicy Internetu są wymagającymi odbiorcami. Nie osiągniesz sukcesu, pisząc byle co lub wyświetlając reklamę z nietrafną treścią. Wszystkie aspekty strategii reklamy cyfrowej — takie jak zasoby wizualne, przekaz, a nawet dobór grup odbiorców — muszą faktycznie pasować do oferty. Tylko to pozwoli naprawdę zaangażować odbiorców.



źródło