Reklama (z łac. reclamo, reclamare "odzew" re "w tył, znów, naprzeciw" i clamo, clamare "wołać") informacja połączona z komunikatem perswazyjnym. Zazwyczaj ma na celu skłonienie do nabycia lub korzystania z określonych towarów czy usług, popierania określonych spraw lub idei (np. promowanie marki).
Modele reklamy
Model SLB (II poł XIX w.):
- Zatrzymaj się (Stop)
- Spójrz (Look)
- Kup (Buy)
Model AIDA (1900):
- Uwaga (Attention)
- Zainteresowanie (Interest)
- Pragnienie (Desire)
- Akcja (Action)
Model AIDCAS (1911):
- Uwaga (Attention)
- Zainteresowanie (Interest)
- Potrzeba (Desire)
- Przekonanie (Conviction)
- Akcja (Action)
- Satysfakcja (Satisfaction)
Model DAGMAR (1961): (Defining Advertising Goals for Measured Advertising Results)
- Nieświadomość (Unawareness)
- Świadomość (Awareness)
- Zrozumienie (Comprehension)
- Przekonanie (Conviction)
- Akcja (Action)
Model DIPADA (1961):
- Definicja (Definition)
- Identyfikacja (Identification)
- Próba (Proof )
- Akceptacja (Acceptance)
- Pożądanie (Desire)
- Akcja (Action)
Model Lavidge’a-Steinera (1961);
- Świadomość (Awareness)
- Znajomość (Knowledge)
- Sympatia (Liking)
- Preferencja (Preference)
- Przekonanie (Conviction)
- Zakup (Purchase)
- Świadomość (Awareness)
- Zrozumienie (Comprehension)
- Przekonanie (Conviction)
- Akcja (Action)
źródło