Reklama

Reklama (z łac. reclamo, reclamare "odzew" re "w tył, znów, naprzeciw" i clamo, clamare "wołać") informacja połączona z komunikatem perswazyjnym. Zazwyczaj ma na celu skłonienie do nabycia lub korzystania z określonych towarów czy usług, popierania określonych spraw lub idei (np. promowanie marki).

Modele reklamy

Model SLB (II poł XIX w.):

    1. Zatrzymaj się (Stop)
    2. Spójrz (Look)
    3. Kup (Buy)

Model AIDA (1900):

    1. Uwaga (Attention)
    2. Zainteresowanie (Interest)
    3. Pragnienie (Desire)
    4. Akcja (Action)

Model AIDCAS (1911):

    1. Uwaga (Attention)
    2. Zainteresowanie (Interest)
    3. Potrzeba (Desire)
    4. Przekonanie (Conviction)
    5. Akcja (Action)
    6. Satysfakcja (Satisfaction)

Model DAGMAR (1961): (Defining Advertising Goals for Measured Advertising Results)

    1. Nieświadomość (Unawareness)
    2. Świadomość (Awareness)
    3. Zrozumienie (Comprehension)
    4. Przekonanie (Conviction)
    5. Akcja (Action)

Model DIPADA (1961):

    1. Definicja (Definition)
    2. Identyfikacja (Identification)
    3. Próba (Proof )
    4. Akceptacja (Acceptance)
    5. Pożądanie (Desire)
    6. Akcja (Action)

Model Lavidge’a-Steinera (1961);

    1. Świadomość (Awareness)
    2. Znajomość (Knowledge)
    3. Sympatia (Liking)
    4. Preferencja (Preference)
    5. Przekonanie (Conviction)
    6. Zakup (Purchase)

Model Raya (1987):

    1. Świadomość (Awareness)
    2. Zrozumienie (Comprehension)
    3. Przekonanie (Conviction)
    4. Akcja (Action)

źródło