Nośnik reklamy - urządzenie reklamowe w jakimkolwiek materialnym wykonaniu, ze stałą lub zmienną powierzchnią ekspozycyjną, nieoświetloną, oświetloną lub podświetloną. Nośniki reklamy to konkretne formy nadawania informacji reklamowych, które są dopasowane do poszczególnych mediów oraz środków reklamy.
Podstawowe nośniki reklamy zewnętrznej
Reklama zewnętrzna jest to jedna z form promocji marketingowej. Umieszczana jest na ulicy, w środkach komunikacji, a także w miejscach użyteczności publicznej. Cel tej reklamy to zapewnienie szybkiej identyfikacji produktu oraz marki. Powinna ona zawierać minimum słów, a maksimum elementów plastycznych[6] Nośniki reklamy zewnętrznej możemy podzielić na systemy nośników, do których zaliczamy bilbord i citylight oraz nośniki niesystemowe, które obejmują m.in.: neony oraz szyldy, reklamę na i w środach transportu czy reklamę na stadionach sportowych
Nośniki reklamy zewnętrznej to:
- wielkie tablice wolno stojące, np. w formacie 12 x 2 m, które mogą być podświetlane od tyłu lub bez oświetlenia,
- tablice średniej wielkości, np. o wymiarach 8 x 4m, przeważnie oświetlone, wolno stojące albo umieszczane na ścianach budynków,
- billboardy, są to tablice najliczniej występujące, większość oświetlana od przodu, najczęściej w formacie 5,04 x 2,38m,
- diapazony, są to dwustronne tablice, które umieszczane są w betonowych donicach stojących prostopadle do ulicy,
- sandwich, czyli dwustronna tablica mocowana na słupach oświetleniowych przy drodze,
- citylight, są to powierzchnie reklamowe znajdujące się na przystankach autobusowych oraz tramwajowych
- K-Board jest to tablica zazwyczaj dwustronna oraz oświetlona, która umieszczana jest na dachach kiosków sprzedających prasę,
- strip, czyli podłużny panel mocowany na budynkach,
- twin, są to dwa bilbordy sąsiadujące ze sobą,
- neony sklepowe, które umieszczane są na dachach bądź elewacjach budynków,
- reklama malowana.
Wybór nośnika reklamy
Pierwsza decyzja to oczywiście wybór nośnika, spośród różnych mediów, którym chcemy się posłużyć. Podejmując tą decyzję, powinniśmy uwzględnić:
- kwotę, jaką mamy do dyspozycji,
- preferencje oraz doświadczenie klienta,
- rodzaj produktu,
- działalność konkurentów,
- adresatów reklamy,
- handel detaliczny,
- względną efektywność,
- preferencje zespołu kreatywnego
Media i nośniki reklamy
Poszczególne media charakteryzują się różnymi nośnikami reklamy. Wśród najbardziej popularnych mediów możemy wskazać:
- telewizję, a wśród podstawowych nośników reklamy telewizyjnej możemy wyróżnić: 30 sekundowe spoty reklamowe, telesprzedaż oraz programy reklamowe,
- radio, gdzie do charakterystycznych nośników zaliczamy spoty reklamowe, quizy oraz konkursy dla słuchaczy oraz piosenki reklamowe,
- prasę codzienną i czasopisma, publikacje zwarte, a do grona nośników reklamy zaliczamy drobne i modułowe ogłoszenia, a także ogłoszenia nietypowe, czyli np. wklejki, próbki produktów czy banderole
- kino, a stosowane nośniki reklamy to m.in.: spoty filmowe, plansze reklamowe oraz sponsoring filmów bądź projekcji
- Internet, który stosuje takie nośniki reklamy jak: bannery reklamowe, linki, tapety reklamowe lub przyciski reklamowe
źródło
Nośnik reklamy – urządzenie reklamowe w jakimkolwiek materialnym wykonaniu, ze stałą lub zmienną powierzchnią ekspozycyjną, nieoświetloną, oświetloną lub podświetloną. Służy do eksponowania reklamy.
Najpopularniejsze formaty nośników sieciowych (tj. standaryzowanych) stosowane w Polsce to
- billboardy/freebordy 12 m² o formacie 5,04x2,38 metra (tzw. format europejski);
- billboardy/freebordy 12 m² o formacie 4x3 metry;
- billboardy/freebordy 18 m² o formacie 6x3 metry;
- billboardy/freebordy 36 m² o formacie 12x3 metry;
- billboardy/freebordy 48 m² o formacie 12x4 metry;
- citylighty 1,2x1,8 na wiatach przystanków miejskich;
- inne citylighty 1,2x1,8 – naścienne, wolnostojące, na latarniach;
- billboardy 6 m² (aktualnie spotykane w metrze).
źródło