"
Promocja sprzedaży to zespół różnorodnych działań mających na celu stworzenie nadzwyczajnych, dodatkowych i krótkotrwałych bodźców zwiększających atrakcyjność produktu dla nabywcy i podwyższających jego skłonność do zakupu.” (T. Taranko 2015, str. 64). Jest to niezwykle popularne narzędzie komunikacji marketingowej, które łączy ze sobą pozostałe elementy promocji (W. F. Cyrson 1994, str. 39). Nabywca, który podejmie decyzję zakupu, dzięki promocji sprzedaży uzyska na przykład atrakcyjny upust lub egzemplarz gratis. Zatem cały zamysł promocji dodatkowej opiera się na wpływaniu na zachowanie konsumenta w danym momencie w ramach dodatkowej korzyści. Wraz z dynamicznym rozwojem marketingu zauważyć możemy coraz większy udział promocji sprzedaży (T. Sztucki 1997, str, 121).
Wpływ na ten wzrost znaczenia ma fakt, że:
- Promocja sprzedaży w związku ze specyfiką działania, przynosi szybkie efekty zwiększenia sprzedaży.
- Stosunkowo łatwo zmierzyć jej efektywność w porównaniu z wykorzystaniem reklamy – nie pociąga za sobą również takich kosztów jak wykorzystanie mass mediów do reklamy.
- Zmniejsza odczucie ryzyka związane z zakupem.
- Na rynku dojrzałym mało zróżnicowanych produktów, jest to najlepszy sposób by "zaatakować” konkurencję.
Promocja sprzedaży jest narzędziem, dającym marketingowcom szerokie pole manewru, które umiejętnie wykorzystane może dostarczyć przedsiębiorstwu korzyści i pomóc przy realizacji założonych celów. Jednak niewłaściwie wykorzystana lub nadużywana doprowadzić może do odwrotnego skutku i zniechęcić konsumentów, którzy staną się ostrożni lub obojętni wobec przekazu. Jej istotą jest dostarczenie konsumentowi wrażenia, że kupując dany produkt zyskuje tak naprawdę dużo więcej niż owy towar w przystępnej cenie (K. Liczmańska 2001, str. 93)