Przygotowanie obiektu 3D z teksturami w Blenderze


Krok 1: Tworzenie Nowego Obiektu 3D

  • Otwórz Blender i utwórz nowy projekt, klikając "File" > "New" > "General".
  • Usuń domyślny sześcian, klikając na niego prawym przyciskiem myszy i wybierając "Delete".
  • Dodaj nowy obiekt 3D, klikając "Add" > "Mesh" i wybierając kształt, który chcesz użyć (np. "Cube", "Sphere", "Cylinder").


Krok 2: Modelowanie Obiektu

  • Przejdź do trybu edycji, klikając "Tab" na klawiaturze.
  • Użyj narzędzi do modelowania, takich jak "Extrude", "Scale" i "Rotate", aby dostosować kształt obiektu do swoich potrzeb.
  • Po zakończeniu modelowania, wróć do trybu obiektu, ponownie klikając "Tab".


Krok 3: Dodawanie Tekstur

  • Przejdź do zakładki "Shading" w górnym menu.
  • W panelu "Shader Editor" dodaj nowy materiał, klikając "New".
  • Dodaj teksturę, klikając "Add" > "Texture" > "Image Texture".
  • Wczytaj plik tekstury, klikając na pole "Open" i wybierając odpowiedni plik z dysku.
  • Połącz węzeł "Image Texture" z węzłem "Principled BSDF" w polu "Base Color".


Krok 4: UV Mapping

  • Przejdź do trybu edycji, klikając "Tab".
  • Wybierz wszystkie wierzchołki obiektu, naciskając "A".
  • Przejdź do zakładki "UV Editing" w górnym menu.
  • W panelu "UV Editor" kliknij "UV" > "Unwrap", aby rozwinąć siatkę obiektu na płaskiej powierzchni.
  • Dostosuj siatkę UV, aby tekstura była prawidłowo nałożona na obiekt.


Krok 5: Eksportowanie Obiektu

  • Po zakończeniu modelowania i teksturowania, przejdź do zakładki "File" > "Export" i wybierz format pliku, który chcesz użyć (np. "Wavefront (.obj)").
  • Wybierz lokalizację na dysku, gdzie chcesz zapisać plik, i kliknij "Export".